| Name | Mentoren | Arbeitstitel |
|---|---|---|
| Dilşad Aladağ | Jun.-Prof. Dr. Alexandra Toland, Assoc. Prof. Dr. Aslıhan Şenel (İstanbul Teknik Üniversitesi) | Weaving Reeds: Practice-based Approaches to Reclaiming Indigenous Nomadic Pastoralist Knowledge in the Çukurova Wetlands |
| Elisa Balmaceda | Dr. Valentina Montero Peña (Universidad Finis Terrae), Prof. Ursula Damm, Dr. Mário Gomes (Universidad de Concepción) | Andean Cosmotechnics |
| Philipp Bieronski | Prof. Dr. Jan Willmann, Prof. Dr. Georg Trogemann (Kunsthochschule für Medien Köln) | How to shape artificial creativity? Creating an AI design methodology |
| Jörg Brinkmann | Prof. Dr. Stephan Günzel (Technische Universität Berlin), Prof. Ursula Damm | Post Physical Playgrounds |
| Jenny Brockmann | Prof. Dr. Henning Schmidgen (Fak. M), Dr. Tom Sanya (University of Cape Town) | (Un-)Gleichgewichts-Organ - BALANCE |
| Yvon Chabrowski | Prof. Dr. Matthias Bruhn (Staatliche Hochschule für Gestaltung Karlsruhe), Prof. Jörn Hintzer, Jun.-Prof. Dr. Sabine Wirth (Fakultät Medien) | MY AVATAR AND I Digitale Körper, ihre Formen und Bewegungen sowie ihr Verhältnis zu physischen und sozialen Körpern |
| Christian Dähne | Prof. Dr. Rolf Bader (Universität Hamburg), Prof. Maximilian Marcoll | Musikarchive auftauen! Vom Nachleben musikalischer Praktiken mittels Generativem Deep Learning |
| Caroline Ektander | Jun.-Prof. Dr. Alexandra Toland, Ass. Prof. Meike Schalk (Royal Institute of Technology, Stockholm), Prof. Dr. Sandra Jasper (Humboldt-Universität zu Berlin) | Toxic Commons ‐ Transmediating Permanent Pollution |
| Regine Elbers | Prof. Dr. Sabine Sanio (Universität der Künste Berlin), Prof. Nathalie Singer | Vorstellung im Dunkeln. Möglichkeiten der dreidimensionalen Hörspiel-Inszenierung mit zeitgemäßen Mitteln der elektroakustischen Kunst. |
| Luisa Eugeni | Prof. Dr.-Ing. Mona Mahall (Fak. A + U), Prof. Asli Serbest (Hochschule für Künste Bremen) | Pellegrina, Reimagining Landscape – Gender, Performativity, and the Politics of Representation |
| Vanessa Farfán | Prof. Dr. Henning Schmidgen; Prof. Hannes Brunner (Kunsthochschule Berlin Weißensee) | Maschinen mit Organen. Unberechenbare Prozesse in Zeiten der Digitalisierung |
| Runze Feng | Prof. Dr. Frank Eckardt (Fak. A + U), Prof. Danica Dakic | City of Care: A Community Public Art-based City Branding Strategy |
| Xenia Fink | Disputation erfolgt | Falten-Wurf: Figurationen und Feminismen |
| Teresa Fischer | Prof. Mag. Dr. Elke Gaugele (Akademie der bildenden Künste Wien), Prof. Christine Hill, Prof. Dr. Birgit Wudtke | Femme Erasure from the 1920s until the 1950s: Queering the lesbian amateur photograph archive |
| Daniel Franke | Prof. Dr. Henning Schmidgen; Prof. Ralf Baecker (Hochschule für Künste Bremen) | The Language of Complex Systems |
| Margarita Cristina Garcia | Prof. Liz Bachhuber; Prof. Ruben Zaiotti (Dalhousie University, Halifax, Canada) | Beyond Borders / Subverting Global Imag(e)ning |
| Franzi Goralski | Prof. Dr. Kristin Marek, Prof. Dr. Stefanie Wenner (Hochschule für Bildende Künste Dresden) | The Olfactory Pasts of Queer Spaces |
| Rico Graupner | Prof. Dr. Martin Supper (Universität der Künste Berlin); Prof. Ursula Damm | Input controlled Composition for Environments: Mittler zur ästhetischen Regulierung von öffentlichen Soundscapes. |
| Matthias Grund | Prof. Dr. Lasse Scherffig (Köln International School of Design), Prof. Dr. Birgit Wudtke | Arbitrary Images – Generative AI and the Standardization of Visual Culture |
| Leopold Haas | Prof. Dr. Jan von Brevern (Fak. A + U), Prof. Adrian Sauer (Hochschule Bielefeld) | THINKING WITH MODELS. Fotografische Bildkonstruktion und Objektimagination architektonischer Tragwerke |
| Miriam Hamel | Jun.-Prof. Dr. Alexandra Toland, Prof. Dr. Florian Kluge (Alanus Hochschule für Kunst und Gesellschaft) | Stadtfinden - Künstlerische Forschung zur Bedeutung und Funktion künstlerischer Interventionen im Kontext von Stadtentwicklungsprozessen |
| Vaclav-Karel Harsa | Prof. Dr. Dennis Göttel (Freie Universität Berlin); Prof. Ursula Damm; Prof. Peter Benz | Die perspektivisch dispersive Leinwand und die daraus hervorgehenden neuen Möglichkeiten der filmischen Narration und Rezeption |
| Tim Helbig | Prof. Dr. Christiane Voss (Fak. M), Prof. Robin Minard | Das musikalische Experiment. — Zusammenhang zwischen technischer Entwicklungen und elektroakustischer Klangsprache. Neue Produktions- und Rezeptionsformen der elektroakustischen Komposition, Klangkunst und Live-Elektronik – Unter Einbezug neuer künstlerischer Arbeiten |
| Lisa Hoffmann | Prof. Dr. Elke Bippus (Zürcher Hochschule der Künste), Prof.in Dr. Almut Linde (Muthesius Kunsthochschule), Prof. Dr. Christiane Voss (Fak. M) | Künstlerische Dokumentarpraktiken. |
| Tatiana Ilichenko | Jun.-Prof. Dr. Alexandra R. Toland; Prof. Mathilde ter Heijne (Kunsthochschule Kassel) | The Queer Subversion of Mourning Practices – How to restore the personhood of erased social agents |
| Samuel Peter Johnstone | Associate Prof. Dr. Sanne Krogh Groth (Lund University), Jun.-Prof. Kerstin Ergenzinger | Copper Ecologies: following material(s) and sounding field(s) |
| Christelle Jornod | Prof. Dr. Julia Bee (Universität Siegen), Prof. Yvonne Wilhelm (Zürcher Hochschule der Künste), Jun.-Prof. Dr. Sabine Wirth (Fak. M) | Sensory perception of rural environments and gendered cultural practices |
| Magdalena Kallenberger | Prof. Dr. Michael Lüthy; Prof. Tina Bara (Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig); Jun.-Prof. Dr. Alexandra Toland | Working in/with/of MATERNAL FANTASIES: Artistic Research as Connective Practice |
| Paula Kaniewska | Jun.-Prof. Dr. Sabine Wirth (Fak. M), Prof.in Antje Majewski (Muthesius Kunsthochschule) | Bordering Things: Material Agency and Entanglement with Boundaries |
| Nastasja Keller | Prof. Dr. Andrea Dreyer, Prof. Monika Brandmeier (Hochschule für Bildende Künste Dresden), Prof. Dr. Christian Grüny (Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart), Prof. Wolfgang Heiniger (Hochschule für Musik Hanns Eisler Berlin) | Notation als epistiemisches Werkzeug im Kunstunterricht |
| Marie Köhler | Prof. Dr. Lilian Haberer (Kunsthochschule für Medien Köln), Prof. Dr. Birgit Wudtke, Dr. Ibou Diop (Stiftung Stadtmuseum Berlin) | Normierte Gestaltungspraktiken? Zur Dekolonisierung visueller Medien in der gestaltungsrelevanten Lehre – eine theoretisch-künstlerische Anwendungspraxis |
| Be Körner | Jun.-Prof. Dr. Alexandra Toland, Prof. Samuel Nyholm (Hochschule für Künste Bremen) | Dancing on the Edges of Sanity |
| Eleftherios Krysalis | Prof. Dr. Leah Bassel (Coventry University), Prof. Nathalie Singer | Soundscapes of Western Thrace through the Politics of Listening |
| Isabella Lee Arturo | Jun.-Prof. Dr. Maurice Jakesch (Fak. M), Prof. Ursula Damm | From Screen To Flesh: Generative AI, Social Media, and Political Discourse During Armed Conflicts. |
| Janna Lichter | Univ.-Prof. Mag. PhD. Elke Krasny (Akademie der bildenden Künste Wien), Prof. Melissa de Raaf (Kunsthochschule für Medien Köln), Prof. Jakob Hüfner | Transdimensional Feminist Spaces in Conversation: A Trilogy of Imaginary Films and Displays |
| Roman Liška | Dr. Nina Wakeford (Goldsmiths University of London), Prof. Jana Gunstheimer | CONTENT MACHINE how contemporary painting practices and internet culture intersect to form hybrid entities |
| Yutaka Makino | Prof. Dr. Henning Schmidgen; Prof. Christopher Lloyd Salter (Concordia University); Baltimore Professor Shinsuke Shimojo (California Institute of Technology) | Towards Uncertainty: Exploratory Experimentation on Perception |
| Barbara Marcel | Prof. Dr. Michael Lüthy; Prof. Dr. Livia Flores Lopes (Universidade Federal do Rio de Janeiro); Jun.-Prof. Dr. Alexandra Toland | Ciné-Cipó // Cine Liana Ecologies of the expanded garden: decolonial thinking with and through moving Images |
| Angela Matthies | Prof. Dr. Michael Lüthy (Staatliche Akademie der Bildenden Künste Stuttgart), Prof. Antonia Low (Staatliche Akademie der Bildenden Künste Stuttgart), Prof. Dr. Jan Willmann | Digital und real - Gemälde in Museen |
| Teresa Mayr | Prof. Dr. Friedrich von Borries (Hochschule für bildende Künste Hamburg), Prof. Björn Dahlem | Horizon Disappearing: Wer Hilma af Klint gewesen sein wird |
| Irène Mélix | Prof. Dr. Angela Matyssek (Hochschule für Bildende Künste Dresden), Prof. Christine Hill | Raw Diamonds, Dust and Splinters — Artistic Practices of Queering Historiographies |
| Julia Verónica Mensch | Jun.-Prof. Dr. Alexandra Toland, Prof. Claire Pentecost (School of the Art Institute of Chicago SAIC), Dr. Yvonne Volkart (Hochschule für Gestaltung und Kunst Basel FHNW) | Malezas | Unkräuter | Weeds: Plants as political agents in the colonized America |
| Anna Mészáros | Prof. Dr. Jasper Cepl (Fak. A + U), Prof. Manfred Pernice (Universität der Künste Berlin), Jun.-Prof. Dr. Grischa Bertram (Fak. A + U) | SHIFTING REALMS: Public Space, Urban Memory, Bodies, Transformation and Dramaturgies of Interruption — hybrid objects, assembled spaces, and collaged places in courses of presentation |
| Gabriel S Moses | Prof. Dr. Timon Beyes (Leuphana Universität Lüneburg); Prof. Ursula Damm | The Crisis of Knowledge Representation: Digital Culture Festivals as Spectacle and Performance |
| Ann-Kathrin Müller | Prof. Dr. Michael Lüthy (Staatliche Akademie der Bildenden Künste Stuttgart), Dr. Frances Robertson (The Glasgow School of Art), Prof. Jana Gunstheimer | Entwurf des Bildes als eigenständiger Bedeutungsträger in der Ko-Genese mit dem geschriebenen Text |
| Christian Andrés Parra Sánchez | Prof. Dr. Andrea Dreyer, Prof. Stephan Schulz (Hochschule Wismar) | So weit das Auge reicht… Erforschung postvisueller und transsensorischer Dimensionen anhand gestalterischer und künstlerischer Strategien zur Förderung eines Begreifens von Hyperkomplexität im gesellschaftlichen, künstlerischen sowie pädagogischen Kontext. |
| Clarita Phiri-Beierdörffer | Prof. Dr. Stefano Harney (Kunsthochschule für Medien Köln), Prof. Dr. Birgit Wudtke | "Ichibukisho no'Ukwibukisha" - Bemba (Bantu) für "Erinnerung an den Akt des Erinnerns" |
| Evelina Rajca | Prof. Dr. Michael Lüthy; Prof. Ute Hörner (Kunsthochschule für Medien Köln); Prof. Dr. Jan Willmann | Über Wachen und Schlafen: Architekturen der Mü(n)digkeit |
| Vanessa Maia Ramos-Velasquez | Prof. Dr. Julia Bee (Universität Siegen); Luzia Simons; Prof. Dr. Alexandra Toland (Jun.-Prof.) | Anthropophagy! Who Ate Whom? |
| Robert Rehnig | Prof. Dr. Christiane Voss (Fak. M), Prof. Ipke Starke (Hochschule für Musik und Theater "Felix Mendelssohn Bartholdy" Leipzig), Dr. Louis d'Heudieres | Klangkunst der Stille - Über das Wesen der Stille und eine Systematik nichtklingender und stillbezogener Klangkunst |
| Natalia Irina Roman | Prof. Christine Hill; Prof. Dr. Frank Eckardt | Along the Lines: An art space at the city scale in former signal towers |
| Hanna Carlina Rossée | Jun.-Prof. Dr. Alexandra Toland, Ass. Professor Sarah Lewison (Southern Illinois University), Jun.-Prof. Dr. Tina Asmussen Ruhr-Universität Bochum | Mining metabolisms. Weaving place-based planetary practices for the Anthropocene |
| Tatjana Sajantila | Prof. Dr. Christof Windgätter, Prof. Sabine Golde (Burg Giebichenstein Kunsthochschule Halle) | Objects, Rituals and Signs in Practices of Forgiveness. |
| Felix Sattler | Prof. Dr. Sharon Macdonald (Humboldt-Universität zu Berlin), Prof. Christine Hill | Das Flechtwerk des Wissens. Vom Künstlermuseum zum transversalen Kuratieren |
| Karoline Schneider | Jun.-Prof. Dr. Alexandra Toland, Prof.in Antje Majewski (Muthesius Kunsthochschule) | Kauri – Grenzobjekt, Gefäß, Vampir und Verwandte |
| Diana Sirianni | Prof. Dr. Andrea Dreyer, Prof. Dr. Ute Schlegel-Pinkert (Universität der Künste Berlin), Univ.-Prof. Mag. PhD. Elke Krasny (Akademie der bildenden Künste Wien) | The Artists’ Liberation Workshop: Radical Care as Aesthetic Form? |
| Selene States | Dr. Amy Holroyd Twigger (Nottingham Trent University); Prof. Christine Hill | A Suite of Changes–A Political Timeline of the Pantsuit 1919–1946 |
| Mikhail Tolmachev | Prof. Dr. Lorenz Engell (Fak. M), Prof. Clemens von Wedemeyer (Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig) | The Feat: the iconography of the Grekov’s war painting studio |
| Lena Trost | Jun.-Prof. Dr. Alexandra Toland, Prof. Jens Gussek (Hochschule Koblenz) | Embodiment of the volatile. The ability to notice that a substance is present. Or: how glass becomes odour. |
| Julius Voigt | Prof. Dr. Joseph Imorde (weißensee kunsthochschule berlin), Prof. Jana Gunstheimer, Gastprof. Antje Engelmann (Universität der Künste Berlin) | AesthEthics of Reproduction. Die Farbreproduktionen und Wanderausstellungen der UNESCO von 1946-1979. (Kunst- und Kulturwissenschaftliche Kritik / Künstlerische und Kuratorische Forschung) |
| Katja Marie Voigt | Disputation erfolgt | Szenarien autonomer Fremdbestimmung – Erlebniszentrierte Forschung in der Kunst |
| Harriet von Froreich | Jun.Prof. Dr. Alexandra Toland, Prof. Lucy Davis (Aalto-Universität) | Becoming porous: Relating to non-human scales. |
| Anja Vormann | Prof. Dr. Michael Lüthy; Prof. Ursula Damm | Ästhetische Oszillationen zwischen Heterotopien erster und zweiter Ordnung |
| Claire Waffel | Prof. Dr. Ines Weizman (Fak. A + U), Prof. Danica Dakic, Jun.Prof. Dr. Alexandra Toland | This is Fairbourne. This is Mönkebude. Rising seas, memory and the imagination. |
| Louise Walleneit | Prof. Giaco Schiesser (Zürcher Hochschule der Künste, ZHdK); Prof. Alba D’Urbano (Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig); Prof. Dr. Christof Windgätter | Interface Textil |
| Melina Weissenborn | Prof. Dr. Christof Windgätter, Prof. Clemens von Wedemeyer (Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig) | Galateas Schwestern ‐ Visuelle Strategien zur Verlebendigung von Social Robots |
| Jakob Wirth | Prof. Dr. Moritz Klenk (Hochschule Mannheim Fakultät für Gestaltung), Prof. Dr.-Ing. Mona Mahall (Fak. A+U) | Parasite Art: needed research on a subversive practice on the edges of art |
| Lea Maria Wittich | Jun.-Prof. Dr. Alexandra Toland, Prof. Danica Dakic | Postgenial ‐ über die Möglichkeit einer nichtmenschlichen Genialität |
| Ulaş Yener | Prof. Dr. Frank Eckardt (Fak. A + U), Prof. Ursula Damm | Fremde Türen: Interactive Media Archive as Realm of Memory Focusing on 60 years History of Turkish Immigration in Germany |