Die Bauhaus Research School stellt jedes Semester ein Begleitcurriculum an außerfachlichen Kursen zusammen, das den Anforderungen der Promotionsstudiengänge und den Wünschen der Promovierenden und Betreuer entspricht. Darüber hinaus wird die Möglichkeit geboten, wichtige Qualifikationen für die wissenschaftliche und künstlerische Laufbahn an einer Forschungseinrichtung oder aber für eine Karriere außerhalb von Forschung und Lehre zu erwerben.

Anmeldungen für die Kurse bitte über das Veranstaltungsportal der Universität, dort finden sich auch noch mehr Angebote.

Für die Kinderbetreuung während der Kurse: Bauhäuschen

Lageplan

In Zusammenarbeit mit dem International Office können Sprachkurse im Ausland über das ERASMUS+ Programm der EU gefördert werden. Bis zu 14-tägige Kurse (z.B. in Irland) können mit Reise- und Übernachtungskostenpauschalen unterstützt werden (Kursgebühren als Eigenanteil).

Bei Interesse an einer Reise im ersten Halbjahr 2019 bitte bis 31.01.2019 eine Mail senden an: research-school[at]uni-weimar.de

21.-22.02.2019

Instructor: Lorraine Mannion

Along with academic journals, conferences are one of the main ways through which researchers share ideas and new developments. They also provide a useful platform for clarifying ideas and understanding related concepts.

»REGISTER«

10.04.2019 
Referentin:  Evelyn Hochheim

Es gibt viele gute Gründe für eine Promotion. Für manche ist sie ein wichtiger Baustein in der eigenen Karriereplanung. Andere entscheiden sich für eine Promotion, weil sich ihnen damit die Gelegenheit bietet, sich über einen langen Zeitraum mit einer wissenschaftlichen Fragestellung auseinanderzusetzen.

»ANMELDEN!«

03. - 04.05.2019
Instructor
: Jakob Horstmann

This course takes the outside view on academic publishing in the English language market. For non-native speakers, the Anglo-American publishing environment can be dauntingly different, as it functions according to culturally specific rules and market models that are not apparent to outsiders. Yet, for any international scholar publications in English language journals and books are a major stepping stone for a successful career.

»REGISTER«

DATE & TIME| 24.-25. May 2019 | 9 AM – 5 PM
Instructor:
Frank Lauterbach

Successful researchers need not only compelling data and ideas but also skills to communicate their research most effectively through writing in English. Yet, many academics are unsure about how they can best express themselves, what criteria a well-written English paper needs to fulfill, and how the writing and publication process can be managed most productively.

»REGISTER«

DATE & TIME| 14.-15.06.2019 | 9 AM – 5 PM
Instructor: Frank Lauterbach

This workshop forms the second part of the course "Academic Writing." It continues and concludes the work of the first part, but can definitely also be taken independently if you did not attend the first part three weeks earlier. This second part of the workshop focuses on issues of language and style that become relevant while drafting and revising any piece of academic writing. It will look at how paragraphs and sentences should be constructed – both to give your texts an academic and professional form and to make them appealing and effective for your readers.

»REGISTER«

DATE & TIME| 17.-18.06.2019 | 9:30 AM – 5:30 PM
Instructor: Heidi Störr

A stable economy, good salaries and a wide range of interesting jobs attract international specialists to work in Germany. However, the application process is governed by the typical German correctness and formality. To know the rules and requirements is essential for finding a job. This seminar provides you with all the necessary information you will need when applying particularly on the job market outside academia. It is recommended for international graduates, who plan to start applying in the next 12 months.

»REGISTER«

DATE | 24.06.2019 | 10 AM – 6 PM
Instructor: Helga Nolte

The participants will get an overview about the rules of good scientific practice and the handling with cases of scientific misconduct, and will explore the differences and grey areas of questionable research practice. They will learn about local, national and international regulations and guidelines. It is a goal of the course to create space for reflections about values and attitudes of science and the role of scientists. The participants will learn to develop appropriate solutions for difficult situations in the process of science.

»REGISTER«