Im Rahmen der interdisziplinären Veranstaltungsreihe »bauhausinteraction.colloquium« an der Bauhaus-Universität Weimar spricht am Montag, 12. Januar 2015, Christoph Hölscher unter dem Titel »Wayfinding, Interaction & Design: Information Processing in Space«.
Christoph Hölscher is Professor of Cognitive Science at ETH Zürich since 2013, with an emphasis on Applied Cognitive Science. He holds a PhD in Psychology from University of Freiburg (Germany), serves as honorary senior research fellow at UCL, Bartlett School of Architecture, and as visiting Professor at Northumbria University Newcastle.
»Why is wayfinding in public settings (airports, malls, etc.) often challenging and what can we do about it? The core mission of the Chair for Cognitive Science at ETH Zürich is to help understand the complex interaction of humans and their physical, technical and social environment with an emphasis on cognitive processes and task-oriented behavior.
In the area of human-computer interaction this includes projects on how people interact with desktop computers and digital mobile devices, e.g. ongoing research with Google Indoor Maps in museums and university settings. In our work on building usability we emphasize collaboration with architectural design researchers on orientation and navigation in complex public buildings and urban environments. Understanding how environmental features as well as individual spatial abilities shape orientation as well as movement behaviors can help architects improve the usability and user experience of their building designs. We employ spatial analysis tools such as Space Syntax, behavior observation and targeted user experiments, eye-tracking studies and Virtual Reality simulation as part of human-centered design support and evaluation. I will provide an overview of these studies and hope to discuss how this can extend to movement behavior of groups and how multi-agent simulation can be integrated.«
Über das »bauhausinteraction.colloquium«:
Interactiondesign spielt in verschiedensten Disziplinen, wie im Design, der Mensch-Computer-Interaktion und der Software-Entwicklung eine wichtige Rolle. Dort geht es vor allem darum, digitale Produkte und Anwendungen für Menschen optimal nutzbar zu machen. Einerseits müssen ästhetische Aspekte, andererseits aber auch menschliche Verhaltensweisen und Gewohnheiten berücksichtigt werden.
Alle Vorträge finden in englischer Sprache statt und richten sich an ein internationales Publikum. Der Eintritt ist frei. »bauhausinteraction colloquium« ist eine Veranstaltungsreihe der Fakultäten Gestaltung und Medien an der Bauhaus-Universität Weimar und wird von Lehrenden der Studiengänge Produkt-Design, Lehramt an Gymnasien: Kunsterziehung, Medieninformatik und Medienkunst/Mediengestaltung organisiert.
Gespräch:
Zeit:
Montag, 12. Januar 2015
19 Uhr
Ort:
Bauhaus-Universität Weimar
Fakultät Gestaltung
Van-de-Velde-Werkstatt, Raum 116
Geschwister-Scholl-Straße 8
99423 Weimar
Weiterführende Informationen finden Sie im Internet unter http://bauhausinteraction.org/colloquium/
Wechsel zwischen Farb- und Schwarz-Weiß-Ansicht
Kontrastansicht aktiv
Kontrastansicht nicht aktiv
Wechsel der Hintergrundfarbe von Weiß zu Schwarz
Darkmode aktiv
Darkmode nicht aktiv
Fokussierte Elemente werden schwarz hinterlegt und so visuell hervorgehoben.
Feedback aktiv
Feedback nicht aktiv
Beendet Animationen auf der Website
Animationen aktiv
Animationen nicht aktiv