Logo: Bauhaus-University Weimar
≡
  • Jump to main menu
  • Jump to page menu
  • Jump to breadcrumbs and menu
  • Jump to subpage menu
  • Jump to main content
  • Jump to contacts and information
  • Webmail
    • for students
    • for staff (OWA)
  • Course Catalogue
  • Message Boards
  • Login
  • DE
  • EN
Shortcuts
  • Webmail
    • for students
    • for staff (OWA)
  • Course Catalogue
  • Message Boards
  • Login
  • Academic Advising
  • BAUHAUS.JOURNAL ONLINE
  • Calendar
  • University Library
  • Language Centre
  • Sports Centre
  • International Office
  • Dining Menu
  • Emergency
  • Search people
  • DE
  • EN
Logo: Bauhaus-University Weimar Bauhaus-Universität Weimar
  • University
    • News+
    • Profile+
    • Structure+
    • Studies+
    • Teaching+
    • International+
    • Research and Art+
    • Transfer+
    • Partners and Alumni+
    • Bauhaus100
    • Student Representative Committees+
    • Doctoral Council
    • Services+
    • Vimeo-Content TEst
    +
  • Architecture and Urbanism
    • News+
    • Profile+
    • Structure+
    • Studies+
    • Research and Art+
    • International+
    • Partners and Alumni+
    • Services+
    • Projekte
    +
  • Civil and Environmental Engineering
    • News+
    • Profile+
    • Structure+
    • Studies+
    • Research+
    • International+
    • Partners and Alumni+
    • Services+
    +
  • Art and Design
    • News+
    • Profile+
    • Studies+
    • Structure
      • Dean's Office+
      • Disciplines, Staff
        • Fine Art (Diploma) / Public Art and New Artistic Strategies (M.f.A)+
        • Lehramt an Gymnasien Kunst (Fine Art Education)+
        • Media Art and Design+
        • Produktdesign (Product Design)+
        • Visuelle Kommunikation (Visual Communication)+
        • Conferral of a doctoral degree Ph.D. / Dr.phil.
        • Scientific disciplines+
        • Further courses
        • Staff directory, A-Z
        • Professors emeriti
          • Professur Freie Kunst+
          • Prof. Heiko Bartels+
          • Prof. Dr. Jens Geelhaar+
          • Prof. Dr. Siegfried Gronert
            • Publikationen
            • Ausstellungen
            • Gesellschaft für Designgeschichte e.V.
            -
          • Prof. Dr. Frank Hartmann+
          • Prof. Norbert W. Hinterberger+
          • Prof. Werner Holzwarth
          • Prof. Dr. phil. Michael Lüthy+
          • Prof. Robin Minard
          • Prof. Barbara Nemitz
          • Prof. Dr. phil. habil. Achim Preiß
          • Prof. Fritz Rahmann
          • Prof. Jay Rutherford
          • Prof. Dr.-Ing. Olaf Weber
          • Prof. Herbert Wentscher
          -
        -
      • Committees+
      • Roles in Student and Academic Affairs
      • Workshops and Equipment+
      • Site plan
      • Exhibition Locations, Galleries & Exhibition Practice+
      -
    • Research and Art
    • International+
    • Partners and Alumni+
    • Services+
    • Projekte+
    • Tagung »Beziehungskisten«+
    • Skizzenbuch »Bist Du Bauhaus?«
    -
  • Media
    • News+
    • Structure+
    • Studies+
    • Research+
    • International+
    • Partners and Alumni
    • 25-year anniversary
    • Services+
    +

nothing was found

WHAT WAS THE QUESTION?
  1. Art and Design
  2. Structure
  3. Disciplines, Staff
  4. Professors emeriti
  5. Prof. Dr. Siegfried Gronert
  6. Publikationen
Contact and Information
  • Official Instagram account of the Bauhaus-Universität Weimar
  • Official LinkedIn account of the Bauhaus-Universität Weimar
  • Official Vimeo channel of the Bauhaus-Universität Weimar

Publikationen

  • Darmstadt Artists’ Colony; Gute Form; Jugendstil; Neue Sachlichkeit (New Objectivity); Werkkunstschulen.
    In: The Bloomsbury Encyclopedia of Design. Hg. Clive Edwards. 3 Bde. London 2016.
  • Rezension: Bedingt kritikfähig. Rezension „Gutes Design. Martin Kelm und die Designförderung in der DDR“, hg. v. Christian Wölfel, Sylvia Wölfel u. Jens Krzywinski, Dresden 2014.
    In: designreport 2 (2015), S. 48f.
  • Bauhaus, Nachhaltigkeit und Biotechnik.
    In: Die Geschichte des Nachhaltigen Designs. Bad Homburg 2013, S. 108-114.
  • Rezension: Anne Sudrow: „Der Schuh im Nationalsozialismus“, Göttingen 2010, und „Geheimreport Deutsches Design“, Göttingen 2012.
    In: design report 6/2013, S. 62f. u. 1/2014, S. 62f.
  • Die Horten-Fassade in Krefeld. Ein Corporate Design mit Kacheln von Rhode, Eiermann und Hentrich, Teil 1.
    In: Die Heimat. Krefelder Jahrbuch. Jg. 84, Nov. 2013, S. 123-130.
  • Design sammeln.
    In: design report 5, 2013, S. 20-21 (als PDF-Datei unter: https://gfdg.org/jahrestagungen/jahrestagung-2013/ ).
  • Design und Wissen. Erkenntnis, Modell, Projekt.
    In: Long Lost Friends. Wechselbeziehungen zwischen Design-, Medien- und Wissenschaftsforschung. Hg. Claudia Mareis u. Christof Windgätter. Zürich 2013, S. 119-132.
  • Horst Michel und das Institut für Innengestaltung. Der Weimarer Beitrag zur industriellen Formgebung in der DDR.
    In: »Aber Wir sind! Wir wollen! Und wir schaffen!« Von der Großherzoglichen Kunstschule zur Bauhaus-Universität Weimar, 1860–2010, Band 2. Hg. Frank Simon-Ritz, Klaus-Jürgen Winkler u. Gerd Zimmermann. Weimar, Verlag der Bauhaus-Universität Weimar, 2012, S. 147-174.
  • Simmel’s Handle. A Historical and Theoretical Design Study.
    In: Design and Culture, Vol. 4 (2012), H. 1, S. 55-72.
  • Vom Labor zum Projekt / From Laboratory to Project. Jahrbuch der Fakultät Gestaltung / Yearbook of the Faculty of Art and Design. Hg. Siegfried Gronert u. Thomas von Taschitzki. Weimar 2011.
  • Avantgarde im Design.
    In: Design, Anfang des 21. Jh. Diskurse und Perspektiven. Hg. Petra Eisele u. Bernhard E. Bürdek, Ludwigsburg 2011, S. 236-249.
  • Design zwischen den Systemen. Ideal, Realität und Begriff der Formgestaltung in den 1950er Jahren.
    In: Das gute Leben. Der Deutsche Werkbund nach 1945. Hg. Gerda Breuer, Tübingen 2007, S. 84-89.
  • Die Ästhetik des Wohnzimmers.
    In: design report 7+8, 2007, S. 68-71.
  • Designgeschichte verstehen [Interaktion, Organisation und Gesellschaft].
    In: design report 2, 2006, S. 66-68.
  • Das Modell als Denkbild. Jahrbuch der Fakultät Gestaltung 4/2005. Hg. Wolfgang Bock u. Siegfried Gronert. Weimar 2005; darin der Aufsatz: Das Modell im Design. S. 78-85.
  • Heinrich Löffelhardt [Rezension: industrieformen der 1950er bis 1960er jahre aus porzellan und glas. die "gute form“ als vorbild für nachhaltiges design, 2004]. In: design report 4, 2005, S. 61.
  • Die Komplexität bleibt. Über das Ende der Postmoderne ....
    In: design report 1, 2005, S. 72f.
  • Horst Michel - DDR-Design. Tagungsband zum Kolloquium. Hg. Petra Eisele u. Siegfried Gronert. Weimar 2004; darin der Aufsatz: Horst Michel, die Gelben Hefte und die bipolare Geschmacksrhetorik der Guten Form in den fünfziger Jahren, S. 92-114.
  • Der Code der Marke [Rezension: Hellmann, Soziologie der Marke, 2003].
    In: design report 11, 2004, S. 70.
  • Horst Michel. Formgestalter in Weimar. Die Ausstellung. Hg. Siegfried Gronert u. Elke Beilfuß. Weimar 2004; darin der Aufsatz: Design in der Vitrine, S. 33-39.
  • Die Vergangenheit im Griff der Gegenwart.
    In: Van de Veldes Kunstschulbauten in Weimar. Architektur und Ausstattung. Hg. Silke Opitz, Weimar 2004, S. 87-94.
  • Medium Design. Eine Tagung der Fakultät Gestaltung an der Bauhaus-Universität Weimar. Hg. Siegfried Gronert. Weimar 2002; darin der Aufsatz: Design als Medium, S. 114-129.
  • Design sucht Handy.
    In: design report 11, 2001, S. 74f.
  • Vom Material zum Modell. Wagenfeld und die Metallwerkstätten am Bauhaus und an der Bauhochschule in Weimar.
    In: Wilhelm Wagenfeld (1900-1990), hg. v. Beate Manske, Bremen 2000, S. 12-23.
  • Umweltzeichen global. Reflexionen zur Aufteilung der Umwelt. Hg. Siegfried Gronert u. Cornelie Becker-Lamers. Weimar 1999; darin der Aufsatz: Umweltzeichen im globalen Dorf, S. 6-15.
  • Interface im Auto und anderswo.
    In: formdiskurs, Zeitschrift für Design und Theorie, 6, 1999, S. 74-78.
  • Form und Industrie. Wilhelm Braun-Feldweg. Hg. Siegfried Gronert. Frankfurt a. M. 1998.
  • Souvenirs beobachten. Ein Beitrag zur Designtheorie.
    In: Thesis, H. 3, 1998, S. 37-40; wieder abgedruckt in: Weimar Design Souvenirs, Weimar 1999, S. 104-121.
  • Um Himmels willen. 20 Jahre Blauer Engel.
    In: form 162, 1998, S. 20.
  • Die Espressokanne von Richard Sapper. Frankfurt a. M. 1997 (Design-Klassiker, 7).
  • Denken im Sechseck. Waben im visuellen Denken der Designtheorie der sechziger Jahre.
    In: Projekt Kunsthonig, Ausst. Kat. Bauhaus-Universität Weimar u. Deutsches Bienenmuseum Weimar 1997, S. 18-24.
  • Eingang, Griff und Konvention.
    In: Detail. Zeitschrift für Architektur + Baudetail, Nr. 4, 1997, S. 501-506.
  • Impugnando il moderno: la maniglia - In the grip of modernism: the door handle.
    In: Domus 761, Juni 1994, S. 62-72.
  • Der exakte Lauf einer Fahrtreppe.
    In: Vertikal. Aufzug, Fahrtreppe, Paternoster. Eine Kulturgeschichte vom Vertikaltransport. Hg. Vittorio Magnano Lampugnani u. Lutz Hartwig, Berlin 1994, S. 120-127.
  • Re: Die neue Geschichte der alten Materialien.
    In: Der Stoff der Dinge: Material und Design. Hg. Arnica-Verena Langenmaier, München 1994, S. 43-63.
  • Türdrücker der Moderne. Eine Designgeschichte. Köln 1991.
  • Sitz-Avantgarde. Hg. Design Zentrum Nordrhein Westfalen. Essen 1991.
  • Design der lebendigen Erinnerung. Pragmatischer Historismus.
    In: Erinnerungen. Design für Städte und Gemeinden des Saarlandes, Hochschule der Bildenden Künste Saar 1991, S. 14-17.
  • Corporate Identity statt Sozialismus.
    In: Designer, H. 4, Sept. 1990, S. 12-13.
  • "The best patterns at the cheapest rate". Studien zum englischen Design im 19. Jahrhundert. Diss. Universität Köln 1989.
  • Design der 50er Jahre. Johannes Potente, Brakel. (zusammen mit Otl Aicher u. a.) Hg. FSB. Köln 1989.
  • Die bessere Form.
    In: form 125, 1989, S. 8-10 u. 12.
  • 1001 Der neue Jugendstil - das "Neue Design” in den achtziger Jahren.
    In: Innenarchitekten Handbuch 1989. Hg. Bund Deutscher Innenarchitekten, Bonn u. Hamburg 1989, S. 159-171.
  • 1001 Gropius-Klinken.
    In: form 123, 1988, S. 58-61.
  • Türklinken. Workshop in Brakel. Mit Fotos von Timm Rautert. (zusammen mit Otl Aicher u. Jürgen Werner Braun) Hg. FSB. Köln 1987.
  • Das Schöne und die Ware - Zur Produktion von Gebrauchsgegenständen und Waren.
    In: Der westdeutsche Impuls 1900-1914, Ausst. Kat. Museum Folkwang Essen 1984, S. 96-199.
  • Unsachlichkeit.
    In: Kunstflug. Neues Deutsches Design. Ausst. Kat. Treppengalerie Krefeld 1983.
  • Kunstflug ins Industrie-Design. Zum Beispiel die Gruppe "Kunstflug".
    In: form, 99, 1982, S. 12-13.
  • Das Panorama [Rez.: Stefan Oettermann: Das Panorama. Die Geschichte eines Massenmediums].
    In: kritische berichte, H. 3, 1981, S. 39-50.

  • Professur Freie Kunst
  • Prof. Heiko Bartels
  • Prof. Dr. Jens Geelhaar
  • Prof. Dr. Siegfried Gronert
    • Publikationen
    • Ausstellungen
    • Gesellschaft für Designgeschichte e.V.
  • Prof. Dr. Frank Hartmann
  • Prof. Norbert W. Hinterberger
  • Prof. Werner Holzwarth
  • Prof. Dr. phil. Michael Lüthy
  • Prof. Robin Minard
  • Prof. Barbara Nemitz
  • Prof. Dr. phil. habil. Achim Preiß
  • Prof. Fritz Rahmann
  • Prof. Jay Rutherford
  • Prof. Dr.-Ing. Olaf Weber
  • Prof. Herbert Wentscher
  • Official Instagram account of the Bauhaus-Universität Weimar
  • Official LinkedIn account of the Bauhaus-Universität Weimar
  • Official Vimeo channel of the Bauhaus-Universität Weimar
  • The Bauhaus-Universität Weimar uses Matomo for web analytics.
  • Print
  • Send by e-mail
  • Feedback this Page
  • Studies

    • Academic Programmes
    • Advising
    • Discover the university
    • Application
    • New Students
    • Course Catalogue
  • Information

    • Alumni
    • Employees
    • Researchers
    • Visitors and Guests
    • Academic Staff
    • Emergency Information
    • Press and Media
    • Doctoral candidates
    • Students
    • Businesses
  • Services

    • Message Boards
    • Campus Maps
    • Sitemap
    • Media Service
    • Data Protection Policy
    • Accessibility Statement
    • Legal Notice
  • Contact

    • Contact form
  • Contact
  • Data protection policy
  • Accessibility Statement
  • Legal Notice
  • Sitemap
  • Internal
  • TYPO3
  • The Bauhaus-Universität Weimar uses Matomo for web analytics.
© 1994-2025 Bauhaus-Universität Weimar
  • Contact
  • Data protection policy
  • Accessibility Statement
  • Legal Notice
  • Sitemap
  • Internal
  • TYPO3

Accessibility panel

Simple language

Information about the Bauhaus-Universität Weimar in German.

Set contrast Read more about this setting

Changes from color to monochrome mode

contrast active

contrast not active

Darkmode for the lightsensitive Read more about this setting

Changes the background color from white to black

Darkmode active

Darkmode not active

Click- and Focus-feedback Read more about this setting

Elements in focus are visually enhanced by an black underlay, while the font is whitened

Feedback active

Feedback not active

Animations on this Website Read more about this setting

Halts animations on the page

Animations active

Animations not active