DE EN
Bauhaus
Spring
School
12.03. – 21.03.2026

Ecological Aesthetics: How to Engage Aesthetically with Climate Crisis

Ecological Aesthetics: How to Engage Aesthetically with Climate Crisis

**Course information is only available in English.**

Everyone agrees: in the face of the dramatic effects of the climate crisis, art should urgently act, filling the voids left by politics and governments. But what kind of responses are required from art? And through which strategies can we engage aesthetically with the climate crisis?

Here, the answers vary widely. For some, aesthetics—as a form of sensory, embodied engagement—should foster a participatory experience that reconciles us with nature. It should enhance awareness of ecological values, allowing us to recognize the beauty of nature and, in turn, the need to preserve it. Others, however, warn against the risks of idealizing nature as pristine and pure, as a kind of salvific elsewhere. They instead advocate for a more unsettling, disturbing and aggressive aesthetic that resists romanticization.

Some argue that the climate crisis is, in itself, an aesthetic problem: it transcends time and space— those categories that Kant, in his transcendental aesthetics, identified as the a priori conditions of sensibility. Climate change, in this view, is an “hyperobject”, eluding our perceptual and cognitive frameworks. The task of art, then, is to provide a sensitive and affective access to this elusive phenomenon. Other authors, following Donna Haraway, argue that what we need most is a speculative aesthetics—one that imagines alternative futures and creates new narrative tools to shape our world and our relationships with non-human beings.

In the first, theoretical part of the seminar, we will engage with texts by a variety of authors (such as Berleant, Morton, Haraway, and Bennett), presenting and discussing key approaches within ecological aesthetics. The second part of the seminar, including student presentations and contributions, will connect these theoretical positions to artistic practices. We will explore how artists working across various media—literature, film, installation, AI—develop and embody ecological aesthetics. Finally, in the third part, the students will realize their own artistic project and present it during the final “Open Atelier” of the Spring Shool. 


NOTE:
This course includes an attendance phase in Weimar from March 12 to March 21, 2026.

**Information available only in English**

- Gain an overview of the lively current debates in ecological aesthetics, becoming familiar with key theoretical positions and diverse methodological approaches.

- Evaluate the aesthetic strategies employed by contemporary artists in response to environmental challenges, recognizing both their potentials and limitations.

- Reflect on their own position within the climate discourse, and explore how aesthetic practices can imagine alternative futures and foster affective, embodied, and sensory engagements with the climate crisis.

 

Das Seminar richtet sich in erster Linie an Bachelor- und Masterstudierende, aber auch Doktoranden sind willkommen.

Ihre Bewerbung sollte bis zum 2. November 2025 eingereicht werden. 

Erforderliche Bewerbungsunterlagen:

  • Letter of Nomination (durch das BIP-Stipendium finanzierte Teilnehmende aus den Partneruniversitäten)
  • CV
  • Motivationsschreiben oder ein kurzes Motivationsvideo (max. 1 Min.)
  • Portfolio
  • Englisch-Sprachzeugnis (Testzertifikat oder ein Schreiben Ihrer Universität, das Ihre Englischkenntnisse bestätigt)

Die Kursgebühr beträgt 300 EURO und enthält:

  • Orientierung & Betreuung
  • Kurs laut Beschreibung
  • (Lehr-)Materialien
  • Zertifikat
  • Bibliotheksnutzung
     

Die Kursgebühr enthält nicht:

  • Reisekosten
  • Unterkunft
  • Versicherung
     

Die Teilnehmenden, die von den Partneruniversitäten im Rahmen des Erasmus-BIP-Stipendiums kommen und BUW-Studierende zahlen keine Kursgebühr.


Zusätzlich zu den Spring School-Kursen bieten wir ein umfassendes „Service Package“ an, das die Teilnahme an Exkursionen und Rahmenprogramm, freien Museumseintritt, Shuttle-Service am Anreisetag sowie Mittagessen in der Mensa beinhaltet. Das „Service Package“ kann für eine Gebühr in Höhe von 70,00€ freiwillig hinzugebucht werden.

Für Studierende, die das „Service Package“ nicht in Anspruch nehmen, wird automatisch eine Kurskaution in Höhe von 100,00€ fällig. Damit sichern wir uns gegen Kosten ab, die uns durch die Nichtteilnahme angemeldeter Personen entstehen. Denn in diesem Fall erhalten Hochschulen keine Mittel von der Europäischen Kommission. Sobald die Teilnehmenden den Kurs in Weimar beginnen, wird die Kaution zurückerstattet.

Bitte beachten Sie unsere AGB (Zulassungsbedingungen, Stornierungsbedingungen usw.)
 

3 ECTS
BUW Studierende: die Anerkennung der Credits ist mit den jeweiligen Studiengangsverantwortlichen abzuklären.

 

What is the role of aesthetic practices and the aesthetic experience in front of climate crisis?

BLENDED-KURS

Teil I: Online-Phase
t.b.c.

Teil II: Präsenzphase (vor Ort in Weimar)
12.03-21.03.2026
 

3 ECTS

Sprache

Die Kurssprache ist Englisch.

BIP ID/Component Code: t.b.c.