Projects

The archive shows works by students in projects and the double-degree programme IMAMS. The results of the special exhibition Bauhaus.Orbits are also presented here.

Interaktiver Vorhang

Fokus dieses Entwurfes ist die Bespielung des Foyers des Architektur Hauptgebäudes der Bauhaus-Universtät Weimar mit Projektionen – auch im Hinblick auf das bevorstehende Bauhaus-Jubiläum im Jahre 2009.

Die Bündelung des Lichtes als Bühne

Auf einer Bühne, beispielsweise bei einem Theaterstück, wenn eine Person oder ein Gegenstand im Mittelpunkt, d.h. im Spotlight steht, wird die Aufmerksamkeit des Betrachters in diesem Moment automatisch auf dieses Objekt gelenkt.

Interaktiver Digitaler Perlenvorhang

Das Bild des Perlenvorhangs wurde als Metapher für die Gestaltung einer Vorhangfassade für das neue Gebäude der Fakultät Architektur verwendet. Der Perlenvorhang ist wegen seiner speziellen Struktur und einzigartigen Transparenzeigenschaft interessant. Er vermittelt dem Betrachter die Vorstellung von Mysterium, Geheimnis und Überlegenheit.

Kinetisch-reaktive Fassade

Bei diesem Entwurf handelt es sich um eine kinetisch-reaktive Fassade, die auch als halbtransparentes Display verstanden werden kann.

Das Einhüllen

Dieses Projekt basiert auf der „Bekleidungstheorie“ des deutschen Architekten Gottfried Semper, wonach der Ursprung der Architektur aus dem Kunstgewerbe entstanden ist.

Die Differenzierung der Transparenz

„Das Entfalten ist [...] nicht das Gegenteil der Falte, sondern folgt der Falte bis zu einer anderen Falte.“
Gilles Deleuze, Die Falte Leibniz und der Barock, Frankfurt am Main: Suhrkamp 2000, S. 16.
Kann man „die materielle Transparenz“ als Kriterium der Durchsichtigkeit genau definieren?

Material Digital _Picasso goes digital

Kaum ein anderes Kunstwerk des 20. Jahrhunderts hat so viele unterschiedliche Deutungen herausgefordert wie Picassos Les Demoiselles de Avignon von 1907.

IOn

Der Bau einer Stadt offenbart sich nicht nur in ihrer morphologischen Umwandlung, sondern auch in der Steigerung der Geräuschkulisse. Eine Stadt im Bau ist nicht nur eine Stadt in ständiger Transformation und Bewegung sondern auch eine lärmende, unruhige Stadt.

Stillstand durch Mobilität

In der heutigen Zeit der hyper-aktiven Mobilität lässt sich das erstaunliche Phänomen beobachten, dass einzelne Individuen unserer Gesellschaft in einen erstaunlich inaktiven, fast statischen Zustand gelangen.

RasterRaum

Die Fensterfront des Arbeitsraumes des Studiengangs MediaArchitecture am Van de Velde Hauptgebäude1 der Bauhaus-Universität Weimar wurde in eine temporäre Mini-Medien Fassade umgewandelt.
Von Aussen zu betrachten, ist eine bewegte Abbildungen des realen Arbeitsraumes zu sehen, welcher sich nach einer kurzen Zeit in die einzelnen Rasterelemente des Atelierfensters zerlegt.

Studio Projects

Studios are the main semester projects in terms of workload and ECTS. Students are encouraged to develop artistic, experimental work following the research-based studio outline. IMAMS students in Buffalo join the Situated Technologies Research Group, one of four research studios at the core of UB's architectural graduate studies. Students in Weimar join the MediaArchitecture studio as part of their foundation semester.

Seminars

Seminars cover a broad range of research based, technical and/or artistic practice. The general topic outline is flexible as defined by the study regulations. Students are generally encouraged to attend a balanced mix of media as well as architecture seminars. Between both faculties at both universities is where the interdisciplinary nature of IMAMS really comes to light.

Thesis Projects

Thesis projects are undertaken after the completion of all mandatory coursework and are handed in at both universities under the supervision of interfaculty staff. A general differentiation is made between scientific / research-based and artistic / experimental theses. Further details on thesis and academic degrees here.

From July 3 to 14, 2019, students in the MediaArchitecture course exhibited the installation "Bauhaus Orbits" in the foyer of the university library of the Bauhaus-Universität Weimar, which makes historical Bauhaus discourses come alive with contemporary means. In the artistic-academic project, the students classified and analyzed design and teaching concepts from Bauhaus masters such as Walter Gropius, Laszlo Moholy-Nagy and Paul Klee. They then transformed the elements of discourse practices at the Bauhaus contained in selected historical sources into an algorithmically applicable data set and integrated them into a digital network. This was reflected on the surface of the installation »Bauhaus Orbits«, the geometry of which is inspired by the historic skylight hall in the main building of the Bauhaus University Weimar.

 »With the Bauhaus Orbits we want to enable users to experience the historical discourse immersively by using digital means to create a new unity of visual, auditory, tactile and intellectual experience. Students will find a form of Bauhaus discourse that is appropriate for the 21st century«, says Dr. Sabine Zierold, spokeswoman for the MediaArchitecture course. The Bauhaus Orbits project was supervised and worked on in an interdisciplinary manner by professors, staff and students from the faculties of architecture and urbanism, media, civil engineering, and art and design.

Get more information: cargocollective.com/projektbauhausorbits

or by Dr. Sabine Zierold - E-Mail