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Bauhaus
Spring
School
12.03. – 21.03.2026

Augmented Present: how the screen swallowed us whole.

Augmented Present: how the screen swallowed us whole.

**Course information is only available in English.**

This course welcomes students who are interested in our technological era and the concerns surrounding understanding our present crisis of hyperreality, with a specific focus on Augmented Reality (AR). Online lectures shall give the theoretical and philosophical ground for students to build their digital inspirations and concepts. Which shall be addressing how our present digital reality is evenmore today documented, manipulated, challenged and corrected, where we can see how our screens have become personal feeding machines. Not only in consuming our data, but disfiguring our connections to our current reality, in which we can no longer tell what is real and what isn't. Where the ‘entertainment’ of hyperreality is a preferred experience of the present, of which we wish to be continually connected. Critical discourses about the advancement and speed our digital lives continue to take, shall look into how our relationship to our screens is affecting our hypereal perspectives and understanding of fake news, climate crisis, identity, politics and overall our conflicts of our posthuman bodies.

In Weimar with our in-person lessons, students will practically learn and develop in-house Augmented Reality artworks that shall be showcased in group projects at the Bauhaus Spring School Exhibition. Our multidisciplinary practical lessons and workshops shall offer students the opportunity to be taught particular programming skills, where they shall learn how to experiment with Augmented Reality. Students will acquire the knowledge needed for developing AR applications in TikTok Effects House, through different workshops dedicated to various AR capabilities such as Image Target, Face Filters, and Environment tracking, to name a few. These group projects shall be workshopped also to develop their contexts before being showcased within our dedicated space, where the public shall also be able to use and immerse themselves within the AR projects.


NOTE:
This course includes an attendance phase in Weimar from March 12 to March 21, 2026.

**Information available only in English**

Throughout this course participants will gain a comprehensive understanding of the intersection of technology, art, and posthuman concepts. Whilst understanding the ability to  critically evaluate the effects of AR might have on our present. After the course, and practically speaking, participants will have learnt how to build and produce artistic augmented works with TikTok Effect House, with hands-on workshops. They will have acknowledged how to guide their individual viewpoints and the theoretical influences, that their works can raise critical questions and opinions on where and how our post-human present is radically/ethically changing our technological understanding of our future and past.

 

Dieser Kurs richtet sich an alle, die sich kritisch mit der Vergangenheit und Zukunft von Technologie, Kunst und Design auseinandersetzen möchten und sich dafür interessieren, wie das Verständnis der Geschichte unsere posthumane Zukunft beeinflusst. Wir begrüßen Bachelor-, Master- und Doktoranden, die sich für Themen wie Medien, Digitaltechnik, Hyperrealität, Cyberspace, Posthumanismus, virtuelle/erweiterte Realität und künstliche Intelligenz interessieren. Wenn die Teilnehmenden daran interessiert sind, neue Programmierkenntnisse im Bereich AR zu erwerben, und offen für Diskussionen über die Beziehung zwischen Mensch und Maschine sind, dann ist dieser Kurs genau das Richtige für sie.

Ihre Bewerbung sollte bis zum 2. November 2025 eingereicht werden. 

Erforderliche Bewerbungsunterlagen:

  • Letter of Nomination (durch das BIP-Stipendium finanzierte Teilnehmende aus den Partneruniversitäten)
  • CV
  • Motivationsschreiben oder ein kurzes Motivationsvideo (max. 1 Min.)
  • Portfolio
  • Englisch-Sprachzeugnis (Testzertifikat oder ein Schreiben Ihrer Universität, das Ihre Englischkenntnisse bestätigt)

Die Kursgebühr beträgt 300 EURO und enthält:

  • Orientierung & Betreuung
  • Kurs laut Beschreibung
  • (Lehr-)Materialien
  • Zertifikat
  • Bibliotheksnutzung
     

Die Kursgebühr enthält nicht:

  • Reisekosten
  • Unterkunft
  • Versicherung
     

Die Teilnehmenden, die von den Partneruniversitäten im Rahmen des Erasmus-BIP-Stipendiums kommen und BUW-Studierende zahlen keine Kursgebühr.


Zusätzlich zu den Spring School-Kursen bieten wir ein umfassendes „Service Package“ an, das die Teilnahme an Exkursionen und Rahmenprogramm, freien Museumseintritt, Shuttle-Service am Anreisetag sowie Mittagessen in der Mensa beinhaltet. Das „Service Package“ kann für eine Gebühr in Höhe von 70,00€ freiwillig hinzugebucht werden.

Für Studierende, die das „Service Package“ nicht in Anspruch nehmen, wird automatisch eine Kurskaution in Höhe von 100,00€ fällig. Damit sichern wir uns gegen Kosten ab, die uns durch die Nichtteilnahme angemeldeter Personen entstehen. Denn in diesem Fall erhalten Hochschulen keine Mittel von der Europäischen Kommission. Sobald die Teilnehmenden den Kurs in Weimar beginnen, wird die Kaution zurückerstattet.

Bitte beachten Sie unsere AGB (Zulassungsbedingungen, Stornierungsbedingungen usw.)
 

3 ECTS
BUW Studierende: die Anerkennung der Credits ist mit den jeweiligen Studiengangsverantwortlichen abzuklären.

 

Our screens have consumed our perceptions of reality, in which we can no longer distinguish between what is real and what is hyperreal. Splitting and merging our digital lives to remain fluxed and confused. This course seeks to know how we can better understand our present hyperreal reality, to ask how we arrived here, and what it means in our posthuman identity.

BLENDED-KURS

Teil I: Online-Phase
t.b.c.

Teil II: Präsenzphase (vor Ort in Weimar)
12.03-21.03.2026
 

3 ECTS

Sprache

Die Kurssprache ist Englisch.

BIP ID/Component Code: t.b.c.