Sommersemester 2019

Projekt: Arbeiter, Fußball, Nachbarschaft: Schalke zwischen Tradition und Aufbruch

Dozent: Prof. Frank Eckardt

Richtet sich an: Master European Urban Studies (EUS)

8 SWS / 12 ECTS

Sprache: Englisch

Termin: Dienstags, 09:15 Uhr, erster Termin: 16.04.19

Im Jahr 2018 schloss die letzte Zeche im Ruhrgebiet. Obwohl dieser Prozess sich über Jahrzehnte hingestreckt hat, ist vielerorts der Übergang zu einer post-industriellen Stadt nicht gelungen. Durch den Strukturwandel sind viele Städte nicht nur wirtschaftlich unter Druck geraten, auch der soziale Zusammenhalt ist in den ehemaligen Arbeiter-Viertel erodiert. Nachdem die Arbeit als gemeinsamer Fixpunkt für viele Menschen nicht mehr vorhanden ist, sind andere kulturelle und soziale Institutionen gefragt, diese soziale Kohäsion zu ersetzen. Dazu gehört vielerorts der Sport, und insbesondere der Fußball.

Schalke als Traditionsverein in der ehemaligen Zechen-Stadt Gelsenkirchen ein prominentes Beispiel. Einst gegründet von den Zechenarbeitern und unterstützt von der ansässigen Arbeiterschaft, hat der Verein heute Fans und Zuschauer von überall. Währenddessen erlebt der Stadtteil Schalke-Nord einen schwierigen Wandel und leben viele Menschen dort unter prekären Umständen.

In Zusammenarbeit mit der neugegründeten Stiftung Schalker Markt untersucht werden, welche Potentiale in Schalke-Nord vorhanden sind und wie sich das Leben in der Nachbarschaft gestaltet. Nach einer explorativen Phase mit einem Vorort-Besuch für Interviews mit wichtigen Akteuren soll sich die Forschung auf wichtige Problemstellungen konzentrieren, an der in einer zweiten Vorort-Phase fokussiert gearbeitet werden sollen. Das Projekt hat eine Studie zum Ziel, die anhand von qualitativen Methoden arbeiten soll und die ihre Ergebnisse über einen Podcast für eine breitere öffentliche Debatte zur Verfügung stellen soll.

Die geplante Studie soll komparativ angelegt werden, so dass die Erkundung von Schalke im Vergleich zu ähnlichen ehemaligen Arbeiterstadtteilen erfolgen kann. Dabei wird der Grundgedanke verfolgt, dass Fußball-Vereine eine wichtige Rolle einnehmen können bei der Neugestaltung ihrer Nachbarschaften. Die Studie wird deshalb auch Erfahrungen aus Manchester, Rotterdam und anderen Städten systematisch aufarbeiten.

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PDF der Broschüre von den Studienprojekten

Urban Australia: Resilience, Substainability and headways

Course conducted by: Dr. phil. Bernhard Stratmann

Target Group: European Urban Studies, Integrated Urban Development and Design,

Media Architecture, Master Architektur

2 SWS / 3 ECTS

Language: English

Time/Location: Mondays 11.00 a.m. to – 12.30 p.m., room 007, Belvederer Allee 5 (IfEU)

The seminar will explore major aspects of urban development in Australia, also looking at the historical formation of Australian cities and the links between urban and societal development. Issues to be discussed will include: housing and housing styles; suburbanization and urban renewal; gentrification; segregation; multiculturalism, diversity and urbanity; the compact city model, urban form and sustainable development; transport and infrastructure; economic restructuring and globalisation; cities and regions; place marketing, hallmark events, cities in competition; urban resilience. The concepts employed in the course can be applied to the analysis of urban development in other Western countries, including Germany. In general, the seminar provides students of architecture and of urban studies with an understanding of urban issues as examined by urban sociologists. Being taught overseas the course will commence with an introduction to Australian society, including Aboriginal life and culture.

The seminar will explore major aspects of urban development in Australia, also looking at the historical formation of Australian cities and the links between urban and societal development. Issues to be discussed will include: housing and housing styles; suburbanization and urban renewal; gentrification; segregation; multiculturalism, diversity and urbanity; the compact city model, urban form and sustainable development; transport and infrastructure; economic restructuring and globalisation; cities and regions; place marketing, hallmark events, cities in competition; urban resilience. The concepts employed in the course can be applied to the analysis of urban development in other Western countries, including Germany. In general, the seminar provides students of architecture and of urban studies with an understanding of urban issues as examined by urban sociologists. Being taught overseas the course will commence with an introduction to Australian society, including Aboriginal life and culture.

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Seminar Urban Horizons

Course conducted by: Srdjan Mandić

Target Group: Master Urb + Arch

2 SWS / 3 ECTS

Language: English

Time/Location: Wednesdays 09:15 – 10:45, Belvederer Allee 5, Room

Description:

Visions have always been an intrinsic part of the urban. In temporal sense, their manifestations were based in the future, but their conceptualisations have varied from being bound by the history, shaped to present purposes, to futuristic enthusiasm enabled by technological advancements. But, what are the modern day narratives of collective advancement in urban design and how far are current urban horizons?

In this seminar, we will look at the urban design projects in the recent history that have shaped our discussions about the urban, utilized hopes for the future, and, if built, had various levels of successfulness.

The aim of the seminar is to provide you the skills to ‘read’ urban design projects and contextualize them within the society and technology.

Readings:

Torpey, J. (2001), The past after the future, OpenDemocracy, www.opendemocracy.net/faith-globaljustice/article_222.jsp
Murphy, D. (2016). Last Futures: Nature, Technology and the End of Architecture. Verso Books.
Staiger, J. (1988). Future noir: Contemporary representations of visionary cities. East-West Film Journal, 3(1), 20-44.

Freidrichs, C. (2011), The Pruitt-Igoe myth, Film, [New York, NY] : First Run Features , 2011

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Seminar European spatial planning

Course conducted by: Dr. Julia Gamerini

Target Group: EUS

2 SWS / 3 ECTS

Language: English

Time/Location: Wednesdays 11:00 - 12:30, Belvederer Allee 5, Room 005

The seminar Spatial planning is part of the module “European cities”. It is specifically designed for students of the master program European Urban Studies. The aims of the seminar are to develop an understanding and a wider reflexion of the diversity of planning cultures in Europe through the analysis of models, theories, key concepts and case studies. This seminar proposes to explore and question more thoroughly the challenges spatial planning faces and the answers given. We will raise and discuss some of the following questions: what are the main principles of spatial planning in European countries? What are the main, and somehow contradictory, challenges spatial planning must face (e.g. metropolisation vs. shrinking processes)? To what extent is spatial planning able to maintain social and territorial cohesions and to integrate the sustainability imperatives? What are the political and planning responses and what kind of instruments are developed?

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Struggle for Space, Struggle for Identity: Reading James Baldwin in an anti-colonial context

Course conducted by: Brigitte Zamzow

Target Group: European Urban Studies, Integrated Urban Development and Design,

Media Architecture, Urbanitik, M. Sc.

2 SWS / 3 ECTS

Language: English

Time/Location: Wednesdays 6.00 – 9.00 pm

This is a reading and writing seminar on the racial and social inequality of African Americans in the U.S. and the ensued Civil Rights movement in the 1960’s. James Baldwin was a writer who strongly influenced anti-colonial movements especially by black populations world-wide. Movies based on his essays and novels such as “I am not you Negro” and “If Beale Street Could Talk” draw connections to today’s Black Lives Matter movement. It shows that his writing is just as controversial and politically charged as 60 years ago.

We will read post-colonial academic material and then use James Baldwin’s writings in order to gain access to a subaltern perspective on power hierarchies. Each meeting will entail a discussion and free writing session. Conceptualized as a follow-up to the seminar ‘Revisiting Utopia’ from the winter semester, all students who are interested in post-colonial studies and in creative writing processes leading to academic writing are welcome to join.

Über 20 besetze Häuser in Weimar?

Lehrende: Prof. Dr. Max Welch Guerra, Carolin Seiberlich, Jakob Wolters

Richtet sich an: Master Architketur, Master Urbanistik

2 SWS / 3 ECTS

Sprache: deutsch

Zeit und Ort: Montag, 17:00 – 18:30 Uhr, Belvederer Allee 5, Raum 007

Ausgehend von den Arbeitsergebnissen unseres freien Projektes im Sommersemester 2018, „Peace statt Abriss: Konstruktive Anarchie in der Friedensstraße? Die Geschichte einer Instandbesetzung im Weimar der Wendezeit“ möchten wir im Rahmen eines Seminars die Praxis des Besetzens von Häusern in Weimar in der Zeit um 1990 breiter erforschen. Angestrebt wird eine Erfassung und Kartierung von besetzten Häusern in Weimar im untersuchten Zeitraum. Voraussetzung hierfür wird die Erarbeitung einer Definition sein, was ein besetztes Haus im untersuchten spezifischen Kontext ausmacht. Da es sich um eine bisher wenig erforschtes Thema handelt, erscheint es sinnvoll bereits früh im Semester mit der Feldforschung zu beginnen. Hieraus ergibt sich der Ansatz, drei Aspekte parallel zu behandeln: Die Erarbeitung des historischen und planungsgeschichtlichen Hintergrundes, die Erarbeitung von Forschungsmethoden sowie die Forschung selbst, bestehend aus Literatur- und Archivrecherche und Feldforschung. In Kleingruppen sollen Fallbeispiele von Häusern, die um das Jahr 1990 herum besetzt waren, gefunden und mittels Archivrechereche und vor allem Zeitzeugengesprächen erforscht werden. Auch der kreative Einsatz weiterer Methoden, wie Fotografie, Kartierungen, Audioaufnahmen und Film ist denkbar. Neben der Forschung werden wir Expertenreferent.innen einladen, Filmabende und Stadtspaziergänge machen.

Ein Arbeitsergebnis kann eine Ausstellung sein, in der das Themenfeld anhand von Fotografien, Karten, Texten und Interviews behandelt wird.

Es handelt sich ein Seminar, das von Studierenden für Studierende angeboten wird. Wir erhoffen uns eine fruchtbare Zusammenarbeit auf Augenhöhe. Das Angebot richtet sich in erster Linie an die Master- und Bachelorstudiengänge Urbanistik und Architektur, ist aber explizit offen für Angehörige anderer Fakultäten.

Weitere Informationen LINK:

Urban Life beyond Growth: Discovering the Post-growth City

Lehrende: Jun. Prof. Dr. Alexandra Regan Toland, Prof. Dr. Frank Eckardt, Friederike      Landau, Anton Brokow-Loga, Franziska Werner

2 SWS / 3 ECTS

Language: English/German

This seminar will offer insights, discussions and inputs for the furthering of alternative views and planning approaches for urban life after growth. It is motivated by the essential acknowledgement of the devasting effects of city planning based on the consumption of scare resources, political authoritarianism, lacking forms of self-realisation and cultural closure which is dominating today’s urban societies. While theoretical reflections and many bottom-up projects are having pointed at a potential change of paradigms regarding urban life and urban planning, a further workout of proposals for a new perspective for cities in the light of the amounting challenges is still missing. With this seminar, the necessary reorientation for thinking, writing, researching and projecting urban life beyond growth is intended to be taken. The seminar invites students form arts, architecture, and urban studies to join forces for creating a learning and cooperation platform for a post-growth Thuringia. Thus, one focus lies on combining creative and scientific techniques to record stories and ideas connected to the idea of a post-growth city. The seminar consists of three parts. Firstly, a preparatory meeting for the theoretical debate on the post-growth city (24th of April ). Secondly, from 8 till 15th of May, a joined workshop will be organised with students from our partner university in Jordan. This block consists in detail: participation in a conference on post-growth cities in Weimar (10 and 11th of May), a joined visit of projects in Leipzig, and working one day with the Jordan students on a local case study. Subsequent to these discoveries, a conceptual, reflective and evaluative part on 14th of May will complete the seminar. 

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