Zur Seitennavigation oder mit Tastenkombination für den accesskey-Taste und Taste 1 
Zum Seiteninhalt oder mit Tastenkombination für den accesskey und Taste 2 
Switch to english language
Startseite    Anmelden     
Logout in [min] [minutetext]
WiSe 2019/20

Advanced Human-Computer Interaction: Ubiquitous Computing - Einzelansicht

  • Funktionen:
Grunddaten
Veranstaltungsart Vorlesung SWS 3
Veranstaltungsnummer 4556216 Max. Teilnehmer/-innen
Semester SoSe 2013 Zugeordnetes Modul
Erwartete Teilnehmer/-innen
Rhythmus einmalig
Hyperlink  
Weitere Links http://www.ehornecker.de/
Sprache englisch
Termine Gruppe: [unbenannt]
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Raum-
plan
Lehrperson Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
Mo. 11:00 bis 12:30 wöch. von 08.04.2013  Karl-Haußknecht-Straße 7 - Hörsaal (IT-AP)  

Übung

 
Einzeltermine anzeigen
Do. 09:15 bis 10:45 wöch. von 04.04.2013  Karl-Haußknecht-Straße 7 - Hörsaal (IT-AP)      
Gruppe [unbenannt]:


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Hornecker, Eva, Professorin, Dr.-Ing.
Studiengänge
Abschluss Studiengang Semester Leistungspunkte
Master Medieninformatik (M.Sc.), PV 29 - 4,5
Master Computer Science and Media (M.Sc.), PV 11 - 4,5
Zuordnung zu Einrichtungen
Fakultät Medien
Human-Computer Interaction (HCI)
Inhalt
engl. Beschreibung/ Kurzkommentar

Advanced Human-Computer Interaction: Ubiquitous Computing

The course will explore advanced topics in HCI, presenting and reflecting on the concerns, perspectives and interdisciplinary nature of this area. We will look at new and emerging technologies and the issues they entail. These technologies move beyond more ‘traditional’ computing concerns, in particular by going from the desktop into the world [ubiquitous computing], moving from the workplace to the home and other settings [e.g., domestic, public spaces], from purely functional to ludic concerns [e.g. home entertainment, pervasive games], and from digital to digital-physical systems[tangible computing].

The course will cover technical aspects as well as user-centered design and evaluation methods relevant for Ubiquitous Computing, and a discussion of broader societal and value-related concerns (e.g. privacy, user agency versus ambient intelligence).

Successful students should be able to

-  discuss the diverse and emergent areas within UbiComp technologies and the issues they entail

-  be able to reflect on practical experiences engaging with some of these technologies from a user-centred perspective

-  understand the technical functioning of example UbiComp technologies and to build small-scale UbiComp systems (e.g. Arduino, Microsoft Gadgeteer)

-  choose and give a rationale for appropriate user-centered design methods for example application problems.

Literatur

Main text:

J. Krumm (ed.) Ubiquitous Computing Fundamentals. CRC Press Taylor & Francis, 2010

 

Additional readings:

Mike Kuniavsky. Smart Things. Ubiquitous Computing User Experience Design. Morgan Kaufman 2010

Harper, Rodden, Rogers, Sellen (eds.). Being Human: Human-Computer Interaction in the Year 2020. Microsoft Research Ltd 2008

Zielgruppe

M.Sc. Medieninformatik, Master Computer Science and Media


Strukturbaum
Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SoSe 2013 , Aktuelles Semester: WiSe 2019/20

BISON-Portal Startseite   Zurück Kontakt/Impressum Datenschutz