STONE SOUP – An Apparatus for Taste & Transformation

EDITORIAL

Stone Soup is a folk­tale that pre­sum­ably orig­i­nat­ed some­where in Europe in the 18th cen­tu­ry. The sto­ry is about a hun­gry stranger who arrives in town and con­vinces the wary locals to all pitch in for a col­lec­tive meal. The vis­i­tor tricks his reluc­tant hosts into shar­ing their ingre­di­ents by claim­ing he can make an entire pot of savory soup using only a mag­i­cal stone. He does hap­pen to men­tion, how­ev­er, that the soup could use a bit of gar­nish or an extra car­rot… if they hap­pen to have one lying around. Intrigued by the promise of mag­ic, the towns­peo­ple are hap­py to donate their stashed reserves. Soon enough a rich and steamy soup is put together. 

Around the globe, iter­a­tions of the fable vary. In place of the stone some­times comes an axe, some­times it’s But­ton Soup or Nail Soup, and so on. One prin­ci­ple con­curs: An oth­er­wise ined­i­ble object is cre­ative­ly trans­formed using a recipe whose only con­stant ingre­di­ent is shar­ing. By decep­tive means—worse or bet­ter intended—the stranger con­vinces a group of … (Full Edi­to­r­i­al in the PDF).

QUOTENMODULATOR, ein generatives 3D-Tool. Visuelle, haptische, spekulative und performative Wissensgenerierung

Christi­na Karababa

Mit­tels kün­st­lerisch­er Vorge­hensweisen kön­nen Denkprozesse angestoßen wer­den, die diszi­plinäre Gren­zen aufheben, sodass Forschungs­felder in einen Diskurs ein­treten kön­nen. Der Quoten­mod­u­la­tor ist ein pro­gram­miertes Tool, das for­male 3D-Mod­elle von The­o­ri­etex­ten erzeugt, die dadurch selb­st for­mal­isierte The­o­rien wer­den. Diese kön­nen Speku­la­tio­nen und Möglichkeit­en vorzeigen, die abduk­tiv erken­nt­nis­gewin­nende Prozesse evozieren und schließlich rekur­siv neue The­o­rien anstoßen.

Findlinge #1–7

Edith Kol­lath

Fin­d­linge erscheinen uns schw­ergewichtig, kom­pakt, hart und autonom. Als Solitäre sind sie aus größeren Gesteins­ge­fü­gen her­aus­gelöst; in stum­mer Zeu­gen­schaft haben sie die Ereignisse zahllos­er Epochen absorbiert. Das lange ungelöste Rät­sel ihrer Herkun­ft trug ihnen zunächst den Namen „erratis­che“ – umherir­rende – Blöcke ein. Sie waren nicht aus dem gle­ichen Mate­r­i­al wie ihre Umge­bung, keine Zuge­hörigkeit oder Ver­wandtschaft ließ sich ermit­teln, so dass sie schnell als Fremdlinge, als min­er­al­o­gis­che Immi­granten iden­ti­fiziert wurden.

Primordial. Generations at the End.

Gabriel S Moses

A heat-strick­en tan­gent drawn by father and son about the sub­ject of generations—or more pre­cise­ly, about the peo­ple who try to define gen­er­a­tions in order to dic­tate the future, and how this betrays their denial of any­thing beyond the present.

Gartenweg. Ein Versuch in Wort und Bild

Ann-Kathrin Müller

Eine Nahauf­nahme des kün­st­lerisch-forschen­den Prozess­es. Hin­ter­grund mein­er Forschung ist die bish­erige Ver­nach­läs­si­gung und Triv­i­al­isierung bild­ner­isch­er Erken­nt­n­is­for­men, ins­beson­dere in den Geis­teswis­senschaften. Dieses Defiz­it akademis­ch­er For­mate speist sich unter anderem aus dem Fehlen detail­liert­er Beschrei­bun­gen, wie Bilder und Bild-Text-Kom­bi­na­tio­nen entste­hen. Die Arbeit ist dop­pel­bödig: zunächst erkunde ich das metapho­rische Poten­zial des Garten­wegs zeich­ner­isch und schriftlich und beleuchte die Funk­tion­sweise des Konzepts als Meta­pher, sowie seine Anwen­dungs­bere­iche in ver­schiede­nen Kon­tex­ten. Es wird so zeich­ner­isch und schriftlich eine all­ge­meine Mod­ell­bil­dung des Garten­wegs ver­sucht, die den Hin­ter­grund ein­er darauf auf­bauen­den Artiku­la­tion des Garten­wegs als Meta­pher bildet. Dem Konzept der Stein­suppe fol­gend zeigt der illus­tri­erte Artikel anhand dieser Fall­studie, wie aus ‚Nichts‘ ‚Etwas‘ wird…

Navel-Gazing: The Conundrum of the Female Image

Xenia Mura Fink

Female artists have been react­ing to the mul­ti­ply­ing streams of images of women through­out mod­ern his­to­ry by sub­mit­ting them to inquiry, adding their per­spec­tives, and embrac­ing or reject­ing what seems estab­lished. Fem­i­nist the­o­rists intro­duced the ques­tion of gaze to uncov­er imag­ing con­ven­tions and find new prospects. I believe that the the­o­ret­i­cal con­struct of the gaze may iden­ti­fy prob­lems but doubt that a change of per­spec­tive is enough to solve the dilem­ma of patri­ar­chal imprint­ing on images. This text is a sub­dued rant about the fig­u­ra­tions women are expect­ed to con­form to and rise above. In the hope that a mul­ti­plic­i­ty of sub­jec­tiv­i­ties may offer a rad­i­cal change to the female image-mak­ing, I reflect on why this pre­oc­cu­pa­tion seems nev­er ending.

Issue No. 1/2022S
STONE SOUP – An Apparatus for Taste & Transformation

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