Research

  • Media Marketing, New Media, Social Networks
  • Corporate Communications, Stakeholder Management
  • International Market Entry Strategies
  • Entrepreneurial Marketing
  • Marketing Strategies for Digital Goods (Music, Film, Software)
  • Empirical Market Research 
  • Collaborative Consumption
  • Automatic Recommendation Systems

 

Monographs

Emes, Jutta: Unternehmergewinn in der Musikindustrie: Wertschöpfungspotentiale und Veränderungen der Branchenstruktur durch die Digitalisierung. Deutscher Universitäts-Verlag, Reihe: neue betriebswirtschaftliche forschung (nbf) Bd. 328, 2004.

Müschen, Jutta: Markterschließungsstrategien in Mittel- und Osteuropa. Bergt­heim bei Würzburg: Deutscher Wissenschafts-Verlag 1998 (ausgezeichnet mit dem Herbert-Quandt-Förderpreis 1999 der ALTANA AG, Bad Homburg v.d. Höhe und der TU Dresden sowie dem Oberbank-Wissenschaftspreis 1999, Sonderpreis des Landes Oberösterreich der Johannes-Kepler-Universität Linz).

Articles in Scientific Journals

Emes, Jutta; Roll, Julia; Horst, Sven-Ove (2017): Cultural Marketing in the Digital Age: The Influence of Place and Media on the Brand Image of Live-Operas. Journal of Marketing Trends. 4(2) 31-37.

Emes, Jutta; Müller, Anika: Mediaplanung: Viele Anknüpfungspunkte für die Forschung. In: Markenartikel, Nr. 6/ 2014, S. 100-102.

Emes, Jutta: Geschäftsmodelle für die digitale Musikindustrie. In: Der Markt - Zeitschrift für Absatzwirtschaft und Marketing. 43. Jg., Nr 168 (1/2004), 12-22.

Müschen, Jutta; Franke, Nikolaus: Graduate Students as Target Group of the University's Marketing Activities. In: Services Marketing Quarterly. Binghamton. 2001, Vol. 23, No. 2, S. 81-108.

Müschen, Jutta; Schneider, Peter: Die Herstellermarken GmbH (HEMA) - Unternehmensübergreifende Distributionslogistik im Markenartikelbereich. In: Newsletter Business Computing: Wirtschaftsinformatik in Forschung und Praxis, Nr. 7, 20.06.1994, S. 4.

Contributions to Scientific Books

Emes, Jutta: Marken und Medien im digitalen Zeitalter. Erscheint demnächst in: Speitkamp, W. (Hrsg.): Bauhaus-Jubiläumspublikation, Jubiläumsschrift der Bauhaus-Universität Weimar zu hundert Jahren Bauhaus. Essays zu aktuellen Forschungsthemen und Bezüge zum historischen Bauhaus.

Emes, Jutta; Roll, Julia (2016): Das Markenimage der Live-Oper im digitalen Zeitalter. In: Schmidt, Holger; Baumgarth, Carsten (Hrsg.): Forum Markenforschung, Tagungsband der internationalen Konferenz „Der Markentag 2016“. Wiesbaden: Springer Gabler Verlag.

Emes, Jutta; Mai, Andreas (2015)s: Entwicklung durch Projekte? Überlegungen zum Einfluss temporärer Impulse auf die Bauhaus-Universität Weimar. In: Hochschulwege, Tagungsband zur Fachtagung Hochschulwege 2015 - Wie verändern Projekte die Hochschulen? Weimar.

Emes, Jutta; Best, Sabine (2015): Prominente als Multiplikatoren programmintegrierter Markenkommunikation – Celebrity Product Placement in Medienprodukten. In: Schmidt, Holger; Baumgarth, Carsten (Hrsg.): Forum Markenforschung, Springer Gabler, Wiesbaden, S. 119-134.

Emes, Jutta; Gruber, Marc (2015): Die Ideenumsetzung im Rahmen von Markteintrittsstrategien. In: Freiling, J.; Kollmann, T. (Hrsg.): Entrepreneurial Marketing: Besonderheiten, Aufgaben und Lösungsansätze für Gründungsunternehmen. 2. Aufl., Springer Gabler, Wiesbaden, S. 299-320.

Emes, Jutta; Friedemann, Christin (2014): Die Rolle des Konsumenten, neue Erlösmodelle und Property-Rights-Ausgestaltung in der digitalen Musikindustrie. In: Höhne, Steffen; Maier, Matthias; Zaddach, Wolf-Georg (Hrsg.): Musikwirtschaft 2.0: Bestandsaufnahmen und Perspektiven. Leipziger Uni-Verlag, Leipzig.

Emes, Jutta; Gruschwitz, Sabine (2014): Persuasion in ungewöhnlichen Medienumgebungen – Die Wahrnehmung von Produktplatzierungen in Fotostorys beim jugendlichen Publikum. In: Schramm, H.; Knoll, J. (Hrsg.): Innovation der Persuasion. Die Qualität der Werbe- und Markenkommunikation in neuen Medienwelten. Herbert von Halem Verlag, Köln 2014, S. 34-58.

Emes, Jutta; Gruber, Marc (2010): Der Markteintritt junger Unternehmen: Konzeptionelle Grundlagen und empirische Befunde. In: Marxt, C.; Kraus, S.; Müller, D.: Entrepreneurial Management. Stuttgart: ibidem-Verlag, Stuttgart, S. 13-26.

Emes, Jutta; Gruber, Marc (2008): Die Ideenumsetzung im Rahmen von Markteintrittsstrategien (Start-up-Phase). In: Freiling, J.; Kollmann, T.; Welling, M.: Entrepreneurial Marketing. Gabler Verlag Wiesbaden.

Emes, Jutta; Arnold, Evelyn; Meyer, Margit (2003): Wettbewerb und Kooperation in Branchenclustern: Analyse der medizintechnischen Industrie im Medical Valley. In: Zentes, Joachim; Swoboda, Bernhard; Morschett, Dirk (Hrsg.): Kooperationen, Allianzen und Netzwerke: Grundlagen – Ansätze – Perspektiven. Gabler, Wiesbaden, S. 1133-1158.

Emes, Jutta (2003): Market Entry Strategies and Competitive Advantages in Poland. In: Stüting, Heinz-Jürgen; Dorow, Wolfgang; Claassen, Frank; Blazejewski, Susanne (Hrsg.): Change Management in Transition Economies: Integrating Corporate Strategy, Structure, and Culture. Palgrave Macmillan, New York, S. 153-175.

Müschen, Jutta (2001): Stichworte zum Sachgebiet "Industriegütermarketing". In: Bruhn, Manfred; Homburg, Christian (Hrsg.): Gabler Marketing Lexikon. Wiesbaden 2001, 33 Seiten (zusammen mit Margit Meyer).

Contributions to Scientific Conferences (Competitive Papers)

Bender, Matthias; Emes, Jutta (2019): Customer-based artist brand equity as a key
(“competitive papers”)  of artist brand management: How streaming leads to new forms of marketing that drive brand equity for artists. Paper presented at the 10th Vienna Music Business Research Days: The Future of Music Business. September 11 - 13, 2019. Wien/Österreich.

Steffl, Jonas; Janson, Timo; Emes, Jutta (2019): The Impact of Advertising, Shopping Experience and Consumption dimensions on Brand Experience – How Media Factors shape Brand Experience. Paper presented at the European Media Management Association (emma) Conference 2019, 5-7 June 2019, Cyprus University of Technology (CUT), Limassol/Cyprus.

Zakoth, David; Mauroner, Oliver; Emes, Jutta (2017): Die Bedeutung von industriespezifischen Makerspaces für Innovationsprozesse in regionalen Branchenclustern, presented at the 21st Annual Interdisciplinary Conference on Entrepreneurship, Innovation and SMEs (G-Forum), 04.-06.10.2017, Wuppertal, Germany.

Horst, Sven-Ole; Emes, Jutta (2016): Media management education today: Preparing students for the future of media organizations. Beitrag bei der Konferenz “When media realities and media teaching meet” der Baltic Film, Media, Arts and Communication School (BFM) at Tallinn University and its Centre of Excellence in Media Innovation and Digital Culture (MEDIT), 17.11.2016. Tallinn University, Estonia.

Emes, Jutta; Roll, Julia (2016): Cultural Marketing in the Digital Age: The Influence of Place and Media on the Brand Image of Live-Operas. Beitrag beim “Arts,Cultural and Creative Industries Symposium: Marketing of arts, cultural and creative industries in the digital era”, International Marketing Trends Conference, 23.-24. Sept. 2016, Turin, Italien.

Zeitel-Bank, Natascha; Emes, Jutta (2013): Good Governance und Partizipation im EU-Mehrebenensystem (Good Governance and Participation in the EU-multilevel system), Konferenzbeitrag beim Joint Symposium der "Deutschen Vereinigung für Politische Wissenschaft (DVPW), der Österreichischen Gesellschaft für Politikwissenschaft (ÖGPW) und der Schweizerischen Vereinigung für Politische Wissenschaft (SVPW)", 19. -21. September 2013, Leopold Franzens University of Innsbruck.

Emes, Jutta; Marchand, André (2012), "The Customer is Always Right – Critical Product Evaluations and Reactions of Concerned Companies," Proceedings of the third Rostock Conference on Service Research, Rostock, Germany. 

Emes, Jutta (2002): Entrepreneurship in the Music Industry. In: Veciana, José M. et al. (Hrsg.): Conference Proceedings of RENT XVI - Research in Entrepreneurship and Small Business, Universitat Autònoma de Barcelona/ Spanien, 21.-22. November 2002, S. 485-504 (Competitive Paper).

Emes, Jutta (2003): Entrepreneurial Profits in the Music Industry: An Analysis with the E3-Framework”, Interdisciplinary European Conference on Entrepreneurship Research (IECER), Regensburg, 14.02.2003.

Müschen, Jutta: Marketing for Faculty Offspring. In: Breivik, Einar, Falkenberg, Andreas W., Gronhaug, Kjell (Hrsg.): Rethinking European Marketing, Proceedings from the 30th European Marketing Academy Conference (EMAC), Norwegische Handelshochschule Bergen/ Norwegen, 8.-11. Mai 2001, (zusammen mit Nikolaus Franke).

Müschen, Jutta: Strategies of Western Companies in CEE Markets. In: Chadraba, Petr; Springer, Reiner (Hrsg.): Proceedings of the 7th Annual Conference on Marketing Strategies for Central & Eastern Europe, 1.-3. Dezember 1999, Wien/ Österreich, S. 62-80.

Müschen, Jutta: Entry Strategies for Central and Eastern European Markets. In: Hildebrandt, Lutz; Annacker, Dirk; Klapper, Daniel (Hrsg.): Marketing and Competition in the Information Age. Proceedings of the 28th European Marketing Academy Conference (EMAC) in Berlin, 11.-14. Mai 1999 (zusammen mit Margit Meyer).

Working Papers

Emes, Jutta; Baldegger, Urs; Durst, Susanne (2009): Franchising als unternehmerische Wachstumsstrategie. Universität Liechtenstein, Vaduz.

Müschen, Jutta  (1997): Arbeitspapier zu Markterschließungsstrategien in Mittel- und Osteuropa. Arbeitspapier Nr. 1 zu Marketingtheorie und -management. Hrsg. v. Prof. Dr. M. Meyer, Lehrstuhl für Marketing, Universität Würzburg 1997.

Lectures

Emes, Jutta (2019): The future of music and movies – Digital transformation in the media industry. Kultursymposium des Goetheinstituts zum Thema: „Die Route wird neu berechnet“, Weimar, 21. Juni 2019.

Emes, Jutta (2017): Medienmarkenstrategien in Thüringen, Thüringer Medi-entreff, Netzwerk-Veranstaltung zum Medienstandort Thüringen, Bauhaus-Universität Weimar, 20.11.2017.

Emes, Jutta; Mai, Andreas (2015): Hochschulentwicklung durch Projekte. Tagung „Hochschulwege 2015“ an der Bauhaus-Universität Weimar. 10. März 2015.

Emes, Jutta (2014): Organisationale Verankerung von Weiterbildung an Hochschulen. Tagung der wissenschaftlichen Begleitung zum Bund-Länder-Wettbewerb „Aufstieg durch Bildung: offene Hochschulen“ zum Thema „Organisation und Management von Weiterbildung und Lebenslangem Ler-nen an Hochschulen“, Auditorium Friedrichstraße, Berlin, 5. Dezember 2014.

Emes, Jutta (2014): Social Media Einsatz bei der Polizei. Arbeitstagung der Kommunikationsbeamten der Thüringer Polizei, Bauhaus-Universität Weimar, 6. Mai 2014.

Emes, Jutta (2012): Creative Business Models. „Creative Innovation Summit: Creating value – creativity as a source of business value” Internationale Kreativwirtschaftskonferenz des Thüringer Wirtschaftsministeriums und der Thüringer Agentur für Kreativwirtschaft, 11. Juni 2012.

Emes, Jutta  (2012): User Driven Marketing. Antrittsvorlesung an der Bauhaus-Universität Weimar, Fakultät Medien, 20. April 2012.

Emes, Jutta (2011): Geschäftsmodelle in der digitalen Musikindustrie. Tagung „Musikwirtschaft 2.0 - Perspektiven für die Musik“, Weimar, 13. - 15. Oktober 2011.

Emes, Jutta  (2008): Wie funktioniert Werbung? Was macht die Werbung mit den Kindern und was machen die Kinder mit der Werbung? Hochschule Liechtenstein, Vortragsreihe Kinderuni, Vaduz/Liechtenstein, 04.06.2008.

Emes, Jutta (2004): Innovationsfähigkeit in Branchenclustern – eine Analy-se des Medical Valley, Öffentlicher Probevortrag, Wirtschaftswissenschaft-liche Fakultät der Universität Würzburg, 26.01.2004.

Emes, Jutta (2003): Internationalisierungsmuster, Markteintrittsverhalten und Standardisierungspotentiale multinationaler Unternehmen, Wissen-schaftlicher Habilitationsvortrag, Universität Würzburg, 01.12.2003.

Emes, Jutta (2003): Unternehmergewinn in der Musikindustrie: Wertschöpfungspotentiale und Veränderungen der Branchenstruktur als Folge der Digitalisierung, Universität Würzburg, 27.01.2003.

Emes, Jutta (2002): Entrepreneurship in the Music Industry, 16. RENT-Konferenz - Research in Entrepreneurship and Small Business, Universitat Autònoma de Barcelona, Spanien, 21.11.2002.

Emes, Jutta (2002): Marketingstrategien des Handels in der Musikbranche, Georg-August-Universität Göttingen, 28.10.2002.

Müschen, Jutta (2002): Marketing für Assistentenstellen: Absolventen als Zielgruppe im Hochschulmarketing, 64. Jahrestagung des Verbandes der Hochschullehrer für Betriebswirtschaft e.V., Ludwig-Maximilians-Universität München, 23.05.2002 (zusammen mit Prof. Dr. Nikolaus Franke).

Müschen, Jutta (2002): Wie verändert das Internet Branchen und Wettbewerbsstrategien?, Auftaktveranstaltung ‚Strategien und Modelle’; IHK Würzburg/ Schweinfurt; Würzburg, 05.03.2002.

Müschen, Jutta (2001): Marketing for Faculty Offspring, European Marketing Academy Conference EMAC, Norwegian School of Economics and Business Administration, Bergen, Norwegen, 11.05.2001.

Müschen, Jutta (2001): Entrepreneurship in der Informationsgutindustrie, Ökonomischer Workshop Universität Würzburg, 06.02.2001.

Müschen, Jutta (1999): Strategies of Western Companies in CEE Markets, 7th Annual Conference on Marketing Strategies for Central & Eastern Europe, Wirtschaftsuniversität Wien, 01.12.1999.

Müschen, Jutta (1998): Efficient Consumer Response: Kooperation zwischen Industrie und Handel, Universität Würzburg, 06.07.1998.

Interviews, Panel Discussions

Emes, Jutta (2016): Innovator oder Nachahmer: Warum das erste Start-up nicht immer belohnt wird. Auszug erschienen in: WiWo Gründer, http://gruender.wiwo.de/innovator-oder-nachahmer-warum-das-erste-start-up-nicht-immer-belohnt-wird/ vom 21. Dez. 2016.

Emes, Jutta (2016): Karriere in der Wissenschaft, Podiumsdiskussion, G-Forum, 20. Interdisziplinäre Jahreskonferenz zu Entrepreneurship, Innovation und Mittelstand. , 7. Okt. 2016, HHL Graduate School of Management, Leipzig.

Emes, Jutta (2016): Freiräume als Metapher für die Architektur der Moderne. Podiumsdiskussion anlässlich der Eröffnung der Triennale der Moderne, Stiftung Bauhaus Dessau, 23. Sept. 2016, Dessau.

Emes, Jutta (2016): Leitmedium - Leitcontent – Leitmarke. Beitrag auf dem 2. Leitmedien-Forum „Was polarisiert die Öffentlichkeit und welche Rolle spielen die Leitmedien?“, 6. Juli 2016, Tagesspiegel, Berlin.

Emes, Jutta (2015): Wie verändern Projekte die Hochschule. Podiumsdiskussion, Tagung „Hochschulwege 2015“ an der Bauhaus-Universität Weimar. 10. März 2015.

Emes, Jutta (2014): Marketing zwischen Kür und Pflicht. Erfurter Wirtschaftskongress Erwicon zum Thema „Marketing. Strategie. Kommunikation. Menschen & Ziele erreichen“, 11. Juni 2014

Emes, Jutta (2003): Wie ein permanentes Casting. Über den Wandel von Menschen zu Marken – und was die Industrie davon hat. Interview durch Andreas Fischer-Kablitz, Mainpost Würzburg, 08.08.2003.

Müschen, Jutta (2002): Wie verändert das Internet Branchen und Wettbewerbsstrategien? TV-Touring Fernsehgesellschaft‚ Würzburg, 05.03.2002.

 

EMAC (European Marketing Academy)

The purpose of the European Marketing Academy is to provide a society for persons professionally concerned with or interested in marketing theory and research. The European Marketing Academy (EMAC) was established in 1975. Its aims are to serve as the core of a communication network for disseminating information and promoting international exchange in the field of marketing. Membership is open to individuals from Europe and elsewhere. At present, the Academy has over 1000 members from more than 57 different countries in all five continents.
For further information visit: www.emac-online.org/


COBEREN

COnsumer BEhaviour REsearch Network (COBEREN) is a network of expert partners in Consumer Behaviour in Europe with the purpose of analysing and disseminating knowledge on Consumer Behaviour. Its charcter is a non profit nature and it is rooted on the funds obtained from European Commission, having accepted the proposal of the Academic Network COBEREN. After the three years of funds COBEREN will try to go ahead with their work with other funds or their own funding, being the final purpose to build up a European Institute of Consumer Behaviour. The current partner will be invited to remain with COBEREN after these three years.
For more information visit: www.coberen.eu/