AG 3

Aus der Praxis für die Praxis: Best Practice-Beispiele

Gruppe A: Praxis an Sprachenzentren

Leitung: Dr. Maike Engelhardt, Carl von Ossietzky Universität Oldenburg

  • James Chamberlain (Hochschule Bonn-Rhein-Sieg): The Life, Death and Resurrection of Communicative Language Teaching
  • Dr. Petra Icking (Westfälische Hochschule) | Dr. Ruth Tobias (Freie Universität Berlin)Qualitätsmanagement Cross Campus
  • Dr. Imke von Helden (Universität Koblenz-Landau): The Course of Requirement: Adjusting Language Course Concepts to Students’ Needs
  • Stephen Starck (TU München): Preparing and Testing Students for English Master's Programs: One Stop Shopping
  • Judith Mader (Frankfurt School of Finance and Management): Appeals – and their lack of appeal for teachers, Judith Mader (Frankfurt School of Finance and Management)
  • Richard Dawton | Geraldine Barry (Universität Oldenburg): Motivation Strategies for Teachers in University Language Centres
  • Judith Mader (Frankfurt School of Finance and Management):Quality assurance issues involved in the hiring (and firing) of freelance / adjunct language instructors in HE
  • Rosanna Pedretti | Dr. Adriano Murelli (Università dell’Insubria): Die mündliche Kompetenz selbst evaluieren: geht das überhaupt?
  • Jeffrey Purchla | Dr. Richard Bland (Europa Universität Frankfurt/Oder): „Waving the magic wand“ – The real vs ideal in language assessment

Gruppe B: Unterrichtspraxis

Leitung: Matthias Jürgens, Carl von Ossietzky Universität Oldenburg

  • Ellen von Hagen (Universität Oldenburg): Workshop „Motivation zum Sprechen schaffen“
  • Jeroen van Engen (Uni Groningen) | Jelske van der Hoek (Universität Oldenburg): Aussprache mit Videos üben: Beispiel Niederländisch
  • Verónica Morgade Cuña | Patricia Gomis Diez (Universität Hannover): Ein „Cyberbuch“ und seine methodisch-didaktischen Herausforderungen für Lernende und Lehrende
  • Jesús Fernández Álvarez (Universität Erfurt): Kooperatives Sprachenlernen an der Universität mit e-tools: Infographics, Videocasts und mehr
  • Stephen Starck (TU München): Preparing and Testing Students for English Master's Programs: One Stop Shopping
  • Katrin Koorits | Martin Schönemann (Universität Tartu) Aufbrechung routinierter Lern-Lehrmethoden im studienbegleitenden Deutschunterricht
  • Jana Marková (Universität Konstanz): Geschichten im Sprachunterricht