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literaturvorschläge

edit ~ 0 kommentare/fragen ~ 25. Okt 2005 20:17

die bibliographie ist alphabetisch, nicht nach bedeutung geordnet.
die kommentare stammen überwiegend von amazon-nutzern und drücken nicht meine meinung aus.


Authors: Katie Salen, , and Zimmerman, Eric
Title: Rules of Play: Game Design Fundamentals
Editors: 2004
Publisher: The MIT Press
Location: Cambridge, Massachusetts
London, England
Signatur: *****
Notiz:
Book Info
Text offers an introduction to game design. Offers a unified model for looking at all kinds of games, from board games and sports to computer and video games. Includes concepts, strategies, and methodologies for creating and understanding games. For game scholars, game developers, and interactive designers.
DLC: Computer games--Design.
Product Description:
As pop culture, games are as important as film or television--but game design has yet to develop a theoretical framework or critical vocabulary. In Rules of Play Katie Salen and Eric Zimmerman present a much-needed primer for this emerging field. They offer a unified model for looking at all kinds of
games, from board games and sports to computer and video games. As active participants in game culture, the authors have written Rules of Play as a catalyst for innovation, filled with new concepts, strategies, and methodologies for creating and understanding games.Building an aesthetics of interactive systems, Salen and Zimmerman define core concepts like " play," "design," and "interactivity." They look at games through a series of eighteen "game design schemas," or conceptual frameworks, including games as systems of emergence and information, as contexts for social play, as a storytelling medium, and as sites of cultural resistance.
Written for game scholars, game developers, and interactive designers, Rules of Play is a textbook, reference book, and theoretical guide. It is the first comprehensive attempt to establish a solid theoretical framework for the emerging discipline of game design.


Authors: Baatz, Ursula, Müller-Funk, Wolfgang, and Funk, Wolfgang Müller-
Title: Vom Ernst des Spiels
Editors: März 2001
Publisher: Reimer
Location: ubw magazin 114 349
Notiz:
Kurzbeschreibung
Wird mit dem Spiel Ernst gemacht? Und wenn das Spiel ernst ist, ist es dann noch ein Spiel? Gibt es eine praktische Nutzanwendung des Spiels? Oder ist das Spiel eben Spiel, doppelbödig und labyrinthisch? Eindeutige Antworten gibt es nicht, doch ihre Vielzahl lädt ein, weiterzudenken. Und weiterzuspielen. In diesem Band werden Theorien des Spiels und Spieltheorien unter interdisziplinärer
Perspektive dargestellt.

Authors: Berlekamp, Elwyn R., Conway, John H., and Guy, Richard K.
Title: Gewinnen, Bd.1, Von der Pike auf
Editors: April 1998
Publisher: Vieweg Verlagsgesellschaft
Location: Drei der größten mathematischen Spieler haben hier ein Buch geschrieben, das über die üblichen Sammlungen von Tricks weit hinausgeht. Wer es liest, lernt, Spiele zu analysieren. Er übt systematisch, Gewinnstrategien zu finden und kompliziert aussehende Spiele auf einfachere zurückzuführen; er entdeckt Verwandtschaften zwischen Spielen, erfindet neue Spiele durch Abwandlung der alten und spürt geheimnisvolle Gesetze auf - das Buch ist eine Fundgrube fü r jeden, den Spiele faszinieren! Im ersten Band wird , "Von der Pike auf" die allgemeine Theorie von Spielen entwickelt, die dem Nim-Spiel verwandt sind.

Authors: Berlekamp, Elwyn R., Conway, John H., and Guy, Richard K.
Title: Gewinnen, Bd.3, Fallstudien
Editors: Juni 1997
Publisher: Vieweg Verlagsgesellschaft
Location:

Authors: Berlekamp, Elwyn R., Conway, John H., and Guy, Richard K.
Title: Gewinnen, Bd.2, Bäumchen-wechsle-dich
Editors: Juni 1997
Publisher: Vieweg Verlagsgesellschaft
Location:

Authors: Caillois, Roger, and Massenbach, Sigrid von
Title: Die Spiele und die Menschen
Editors: 1964
Publisher: Langen/Müller
Location: ubw Ku Dm 2500/18
Notiz:

Authors: Conway, John H.
Title: Über Zahlen und Spiele
Editors: Januar 1983
Publisher: Vieweg Verlagsgesellschaft
Location:
Notiz:
Über alle Zahlen und einige Spiele
Auf der Suche nach einer Möglichkeit, komplizierte Spiele in kleinere einfache Spiele zu zerlegen, ist Conway auf einen axiomatischen Aufbau der Mengenlehre gestoßen, der es ihm erlaubt, über ein einfaches und sehr elegantes Schema auf einen einzigen Schlag sowohl die reellen als auch die transfiniten Zahlen einzuführen, von einigen seltsamen Zahlen wie pi mal Wurzel aus Omega ganz abgesehen. Im zweiten Teil erfolgt dann die Nutzanwendung auf Spiele, durchaus auch mit praktischen Tipps, freilich nur für den Spieler, der bereit ist, Conways Methoden selbständig anzuwenden und weiter zu entwickeln. Allerdings ist das englische Original womöglich vorzuziehen -- zwar ist die Übersetzung an sich ganz brauchbar, es wimmelt aber von Flüchtigkeitsfehlern

Authors: Csikszentmihalyi, M.
Title: Das Flow-Erlebnis
Editors: 1985
Publisher: Stuttgart
Signatur:

Authors: DeKoven, Bernie
Title: The Well-Played Game: A Playful Path to Wholeness
Editors: 01 February, 2002
Publisher: Writers Club Press
Location: Average Customer Rating: 5
Rating: 5
An Eloquent Celebration of Wisdom and Innocence
This is an updated version of a book DeKoven wrote many years ago (1978). Its title could also be "The Well-Lived Life." Those who have read his Connected Executives already know how much importance he gives to enjoyable as well as productive human activity. Throughout human history, playing all manner of games has been and continues to be one of the human race's defining characteristics. For whatever reasons, some people view "games" as being merely recreational while others view them as trivial. DeKoven takes "games" very seriously because he seems to believe, and I agree, that in our contemporary society, there is a great deal of pleasure but very little joy. Unabashedly, DeKoven celebrates the playing of games well for the joy it can provide. Those of us who have been associated with the Special Olympics can attest to the great importance of participation for its own sake, rather than for any awards to be won. There are no "losers" among the participants in Special Olympics. In the games which really matter, there never are. In his Preface, DeKoven refers to a "unique and profound synthesis" whenever a game has been well-played. Having explored the meaning and implications of this synthesis, DeKoven concludes that having fun is much more important than winning. The greatest competitors (in athletics, politics, business, whatever) manifest the "synthesis" which informs and directs DeKoven's observations throughout the book. That is to say, an athlete such as Michael Jordan, a politician such as Theodore Roosevelt, and a business executive such as Jack Welch ultimately compete only with themselves. They are literally obsessed with playing the given " game" to the absolute limit of their capabilities. They hate to lose, of course, but what they hate even more is to lose because of insufficient preparation, concentration, and engagement. There can never be any joy for them in a less-than-best effort. The well-played game is a celebration of their potential fulfilled...whatever the final "score" may prove to be. If I understand DeKoven correctly, his fundamental thesis in this book is that all "games" should be well-played within a framework of "rules" agreed upon by participants. Even in the absence of such agreement, each of us must still be guided by both passion and delight in the playing of them as well as we can. Such "games" range from marriage and parenthood to career and citizenship. What we must do, DeKoven seems to suggest, is to validate the playing of games for the fun of it, whatever the eventual result may be; also, in so doing, to affirm excellence of effort (both our own and others') and thereby extend and enrich a sense of shared community; finally, by playing each game well "we might be able to raise the stakes infinitely." DeKoven encourages me to wonder: What if we called "Time Out!" on verbal and physical violence in all forms throughout the world? What if we agreed to have a global picnic to which everyone is invited? In addition to an abundance of delicious food, there would be lively music, hot air balloons, pony rides, and group activities which include all manner of games plus kite flying, square dancing, and a karaoke contest. (Only heads of state would be allowed to participate in mudwrestling competition.) And why not have everyone wear one of those Dr. Seuss hats? Of course, such a global picnic will never happen but wouldn't it be fun? If national armies and allied forces can fight well together, surely they and their opponents can also play well together. DeKoven has almost unlimited faith in what the human race can accomplish if the "games" played celebrate both competence and joy...and are played well.

Authors: Glonnegger, Erwin
Title: Das Spiele-Buch. Brett- und Legespiele aus aller Welt. Herkunft, Regeln und
Geschichte
Editors: 1988
Publisher: ubw Ku Kt 5082/5
Notiz:
Hervorragendes Werk über die Geschichte des Brettspiels

Ein Standardwerk!
Eigentlich gibt es über dieses Buch nur zwei Sätze zu sagen. 1) Wer gerne spielt und gerne wissen will, warum er das eigentlich tut, findet hier neben einer prächtigen Aufmachung und tollen Illustrationen eine Fülle von Histörchen, Anekdoten und Querverweisen. 2) wer noch nicht gerne spielt, bekommt hier den absoluten Appetitanreger.

Authors: SpielZeitGeist. Spiel und Spielzeug im Wandel der Zeit
Editors: Schäfer, Hermann
Journal: 1994
Publisher: Prestel
Location: München; New York
Signatur:

Authors: Huizinga, Johan
Title: Homo Ludens. Vom Ursprung der Kultur im Spiel.
Editors: 01 January, 1994
Publisher: Rowohlt Tb.
Location: privat
Notiz:

Authors: Iacovoni, Alberto
Title: Game Zone - Playgrounds between Virtual Scenarios and Reality
Editors: 2004
Publisher: Birkhäuser
Location: ubw arch ne 3082 /2 9
Notiz:
About this book
The architectural awareness and experience of space, and the creative use can profit greatly from certain aspects of "games" and the related technology. Here the author investigates a fascinating contribution of avant-garde art to the construction of space in the field of electronic games and arcades, beginning with New Babylon, moving through the radical suggestions of the 1960s and 1970s to the commercial and experimental examples of contemporary amusement arcades. Also considered are the virtual worlds of video games which are growing increasingly complex. The book reveals in a critical yet impressive way how important the element of "play" has become in today's digital architectonic designs. The Italian architect Alberto Iacovoni is one of the founding members of the Studio maO which specializes on architecture and media. He is also a member of the office for urban planning, Stalker.

Authors: Knizia, Reiner
Title: Das große Buch der Würfelspiele
Editors: 2000
Publisher: Hugendubel
Location: Average Customer Rating: 5
Rating: 5
Umfassend und praktisch
Egal ob man die Regeln für ein bestimmtes Würfelspiel sucht oder sich neue Anregungen für Spiele mit wenigen Regeln und kaum Material holen will: Hier kann fast jeder fündig werden. Umfassend, übersichtlich und praktisch.

Authors: Oerter, Rolf
Title: Psychologie des Spiels
Editors: 01. Juli 1999
Publisher: Beltz
Location: ubw magazin 147 728
Notiz:
Average Customer Rating: 4
Rating: 4
Die Theorie des Spiels ...
Dies ist eines der sehr wenigen Bücher, die sich wissenschaftlich mit dem Thema Spiel auseinandersetzen. Spiel steht oft im Mittelpunkt der Betrachtung, aber eine wissenschaftliche Aufbereitung, Auseinandersetzung und Untersuchung des Spiels, die dann zu einer Charakteristik dieses zentralen kindlichen Themas führt, gibt es so gut wie nie. Prof. Oerter hat sich an dieses Thema herangewagt und bereitet es wissenschaftlich auf. Er schöpft dabei natürlich aus seinem sehr großen entwicklungspsychologischen Fachwissen. Dies ist ein Buch für Theoretiker, für Studenten, Wissenschaftler, Pädagogen, Erzieher und natürlich auch für Eltern, die das nötige Vorwissen, Interesse und die Geduld mitbringen, sich wissenschaftlich mit dem Thema auseinanderzusetzen.

Authors: Kurth, Peter Eisenhardt, Dan
Title: Emergenz und Dynamik : naturphilosophische Grundlagen einer Nichtstandard-
Topologie
Editors: 1993
Publisher: Junghans
Location: Cuxhaven
Signatur: ubw Ku Bc 0082/1
Notiz:

Authors: Schiller, Friedrich von
Title: Über die ästhetische Erziehung des Menschen
Editors: 2000
Publisher: Reclam, Ditzingen
Location: Average Customer Rating: 4
Rating: 4
Der utopische Staat - Schillers Idee vom Schönen
Die Schillersche Ästhetik (in einer Reihen von Briefen), die als ein Ausdruck der Freiheit sich in der noch zu erreichenden Totalität des Menschen entfalten soll, geht gewiss auf Schillers Entäuschung über den Verlauf der Revolution in Frankreich zurück, deren positive Auswirkungen auf den Staat er jedoch noch nicht erkannte. Ausgehend von den sozialen Misständen, die sich in Arbeitsteilung äußern und Akzente auf die Teilung des Individuums schlechthin diagonstizieren, entwirft Schiller in seinem Traktat eine transzendentale Erziehung des Menschen zum Schönen. Dabei will er die zwei divergierenden Triebe der menschlichen Natur, Formtrieb und Stofftrieb, zu einem harmonischen Geflecht des Spieltriebes vereinigen, so dass am Ende ein in Freiheit lebendes Individuum als Ganzes zusammen mit den anderen Bürgern den zweifellos utopischen Staat realisieren kann. Die " Ästhetik" verlangt dem Leser an Abstraktionsvermögen und hochkonzentriertem Lesen alles ab. Der klassische Idealismus, der sich hier andeutet, bereit Verständnisschwierigkeiten: ein parallel zu dem Primärtext laufender Kommentar ist äußerst hilfreich. Empfehlenswert wäre eine an- und abschließende Kenntnis des Aufsatzes von Schiller "Über das Erhabene", weil er die "Ästhetik" inhaltlich komplettiert.

Authors: Scheuerl, Hans
Title: Das Spiel
Untersuchungen über sein Wesen, seine pädagogischen Möglichkeiten und Grenzen
Editors: 01. Juli 1997
Publisher: Beltz
Location: ubw Ku Dm 2500/3
Notiz:

Authors: Bateson, Gregory
Title: Ökologie des Geistes.
Editors: 01 January, 2001
Publisher: Suhrkamp
Location: ubw Ku Bo BateGre/1
Notiz:

Authors: Sutton-Smith, B.
Title: Toys as Culture
Editors: 1986
Publisher: New York/London
Signatur:

Authors: von Borries, Friedrich
Title: Vom Spielzeug zum Werkzeug - (Computer-)Spiele als Planungsinstrument
Editors: Bauwelt
Volume: 30/04
Pages: 32f.
Date: 6.8.2004
Publisher:

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